SPp038 Perspektivy inkluzivního vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp038/01: Út 14:00–14:50 učebna 57, I. Jůzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy inkluzivního vzdělávání. Témata semináře budou zahrnovat vymezení historického diskurzu ve vztahu vůči jedincům se zdravotním postižením až po současnost a základní terminologie používané v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále budou zmíněny současné postupy v implementaci inkluzivního vzdělávání v České republice a v zahraničí. Skrze diskuzi s odborníky budou mít studenti možnost reflektovat vlastní názory na inkluzivní vzdělávání a jeho realizaci v prostředí českého školství.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen: charakterizovat vývoj přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami; vymezit základní terminologii vztahující se ke vzdělávání žáků se SVP; popsat soudobé postupy využívané k podpoře společného vzdělávání žáků v České republice a v zahraničí
Osnova
  • Historický vývoj vztahu společnosti vůči jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Současná terminologie a strategie podpory inkluzivního prostředí ve školách. Podmínky školy a práce v multidisciplinárním týmu. Role učitele v inkluzivním vzdělávání. Práce s heterogenním kolektivem. Spolupráce s rodinou. Žák a faktory ovlivňující jeho zapojení v heterogenní třídě.
Literatura
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 98 stran. ISBN 9788024452951. info
  • LENKA, Gulová. Inkluzivní vzdělávání a příklady dobré praxe. 2017. info
  • HEWARD, William L. Exceptional children : an introduction to special education. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 664. ISBN 9781292022024. info
  • FRIEND, Marilyn Penovich a William D. BURSUCK. Including students with special needs : a practical guide for classroom teachers. 6th ed. Harlow: Pearson, 2014, ii, 492. ISBN 9781292021416. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
  • HAMMEKEN, Peggy A. The teacher's guide to inclusive education : 750 strategies for success : a guide for all educators. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, vi, 343. ISBN 9781890455101. info
Výukové metody
interaktivní seminář, projektová výuka, analýza materiálů poskytnutých ve výuce
Metody hodnocení
Aktivní účast ve výuce semináře (40 %); Vypracování eseje na téma: Podmínky pro úspěšné vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v heterogenní třídě běžné školy (60 %);
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021.