PdF:SPp202 Methodology - Lower Primary Sc - Course Information
SPp202 Methodology - Lower Primary Schools for Pupils with Special Needs 3
Faculty of EducationSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPp202/01: Thu 20. 2. 18:00–19:50 učebna 55, Thu 27. 2. 18:00–19:50 učebna 55, Thu 5. 3. 18:00–19:50 učebna 55, Thu 12. 3. 18:00–19:50 učebna 55, Thu 19. 3. 18:00–19:50 učebna 55, Thu 26. 3. 18:00–19:50 učebna 55, E. Dostalová
- Prerequisites (in Czech)
- Absolvování předmětu Didaktiky předmětů 1.st. ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- The aim of this course is to acquire basic knowledge of intervention approaches and strategies in education of pupils with special educational needs in the environment of the inclusive school and the environment of schools for pupils with special educational needs.
- Learning outcomes
- After completing the discipline: - the student will be able to manage interventions and approaches for pupils with special educational needs in the context of inclusive didactics. - the student knows teaching means and compensation instruments applied for the education of students with SEN
- Syllabus
- 1)Individualization and differentiation in education. Specifications of work with heterogeneous class. Communicative skills. 2)Inclusive didactics in the education process 3) Education and teaching methodology for students with intellectual disabilities
- 4) Education and teaching methodology for students with hearing impairment
- 5) Education and teaching methodology for students with physical impairments
- 6) Education and teaching methodology for students with visual impairments
- 7)Education and teaching methodology for students speech impairments
- 8) Education and teaching methodology for students with specific learning difficulties
- 9) Education and teaching methodology for students with autism spectrum disorders
- 10) Education and teaching methodology for students with multiple disabilities
- 11) Education of socially disadvantaged pupils.
- Literature
- Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání.
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 279 pp. ISBN 978-80-210-6678-6. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with intellectual disability in inclusive education settings. 1st ed. Brno: Masaryk University, 2014, 173 pp. ISBN 978-80-210-6817-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. (Specific Features in teaching Pupils with Special educational Needs in an Inclusive Learning Environment in Primary Schools.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 257 pp. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage with Focus on Children of Roma Origin in Early Education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 pp. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage with Focus on Children of Roma Origin in Early Education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 pp. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage wtih Focus on Children of Roma Origin in Early Education). Brno: MSD, 2009, 223 pp. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage wtih Focus on Children of Roma Origin in Early Education). Brno: MSD, 2009, 223 pp. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením (Special Educational Support for People with Physical Disabilities). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 pp. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- ČADILOVÁ, Věra and Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 405 stran. ISBN 9788073674755. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER and Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie (Teaching the Mentally Impaired). 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 pp. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, 103 s. ISBN 9788073920111. info
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). 1st ed. Brno: Paido Brno, 2007, 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
- ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. První vydání. Praha: Septima, spol. s r.o., 2006, 64 stran. ISBN 8072162322. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects Teaching the Physically Impaired). druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Individuals with Profound and Multiple Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR (Up-to-day trends in education children and pupils with specific educational needs in the Czech Republic). Brno: MSD, 2005, 416 pp. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
- Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 206 stran. ISBN 8071788139. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 187 s. ISBN 807178821X. info
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002, 303 s. ISBN 8024603292. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
- Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 22 s. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 94 s. ISBN 8024402505. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva and Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43, 15. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva and Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43, 15. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 34 l. info
- GÜNTHER, Klaus B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy : etapová zpráva o hamburském bilingválním školním experimentu : (český překlad vybraných částí publikace). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2000, 57 s. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 8085931842. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- BAREŠOVÁ, Jana and Jaroslav HRUBÝ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima, 1999, 24 s. ISBN 8072161059. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK and Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 8085931753. info
- JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999, 51 s. ISBN 80-7216-826-6. info
- JABŮREK, Josef. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998, 43 s. ISBN 8072160524. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
- SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER and Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
- NIELSENOVÁ, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 119 s. ISBN 80-85866-26-9. info
- POŽÁR, Ladislav. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223 s. ISBN 80-223-1101-4. info
- PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 57 s. ISBN 80-210-1296-X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima, 1995, 19 s. ISBN 80-85801-62-0. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 182 s., 4. ISBN 80-7184-053-X. info
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. ISBN 8021004762. info
- ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA and Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992, 244 s. info
- TŘESOHLAVÁ, Zdeňka, Marie ČERNÁ and Marie KŇOURKOVÁ. Dříve než půjde do školy :lehká mozková dysfunkce v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1990, 121 s. ISBN 80-201-0015-6. info
- Teaching methods
- interactive seminar, discussion, presentation in the context of their own teaching practice
- Assessment methods
- Lecture, seminar; written test - to pass the test is necessary 65% of right answers 80% participation
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SPp202