SPp600 Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní střední školy a v prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen specifikovat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole.
Osnova
  • Inkluzivní vzdělávání,
  • Terminologické vymezení pojmů integrace, inkluze
  • Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí střední školy,
  • Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • Legislativní rámec pro inkluzivní vzdělávání,
  • Systém poradenských služeb s akcentem na střední školu,
  • Rámcové vzdělávací programy pro střední vzdělávání,
  • Podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství,
  • Organizace vzdělávání - diferenciace, individualizace, kooperativní učení, individuální vzdělávací plán, heterogenní učební skupiny, team teaching,
  • Specifika edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní střední školy a středních škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (mentální postižení, smyslová postižení, autismus, vícenásobná postižení, tělesné postižení).
Literatura
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 222 stran. ISBN 9788024615653. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno. Brno: Paido, 2005, 267 s. Paido. ISBN 80-86633-38-1. info
Výukové metody
Seminář, doplněn bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
Metody hodnocení
Docházka: 75%. Ukončení předmětu: písemný test (obsahuje 15 otázek) - k úspěšnému absolvování je nutno 75 % správných odpovědí.
Informace učitele
Další informace sdělí vyučující při zahájení výuky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, jaro 2021, jaro 2022.