PdF:SPpK76 Logopedická a surdopedická int - Informace o předmětu
SPpK76 Logopedická a surdopedická intervence v předškolním věku
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPpK76/01: Út 18. 2. 16:00–19:50 učebna 10, Út 25. 2. 16:00–19:50 učebna 10, Út 3. 3. 16:00–19:50 učebna 10, Út 10. 3. 16:00–19:50 učebna 10, Út 17. 3. 16:00–19:50 učebna 10, Po 23. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Po 30. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Po 6. 4. 10:00–13:50 učebna 51, Po 27. 4. 10:00–13:50 učebna 51, Po 4. 5. 10:00–13:50 učebna 51, I. Bytešníková, L. Vrbecká Doležalová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Cíle předmětu
- Logopedická intervence v předškolním věku:
Cílem předmětu je porozumět a umět vysvětlit proces logopedické intervence u dětí v raném a předškolním věku. Student získá teoretické znalosti o problematice vývoje řeči a jazykových schopností. Osvojí si postupy při stimulaci vývoje řeči a specifika při intervenci u jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku (narušeného vývoje řeči, poruch artikulace, poruch fluence řeči, poruch zvuku řeči a dalších). Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.
Surdopedická intervence v předškolním věku
Cílem předmětu je porozumět a umět vysvětlit proces logopedické intervence u dětí s postižením sluchu v raném a předškolním věku. Student získá teoretické znalosti o problematice vývoje řeči a jazykových schopností u dětí s postižením sluchu. Osvojí si postupy při stimulaci rozvoje komunikace a specifika při intervenci u dětí v rámci individuální a skupinové práce. Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a meziooborové spolupráce. - Výstupy z učení
- Logopedická intervence v předškolním věku:
Orientace v problematice vývoje řeči a jazykových schopností; orientace v možnostech mezioborové spolupráce v rámci logopedické intervence u dětí v raném a předškolním věku; schopnost diskutovat problematiku dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči; přehled o jednotlivých druzích narušené komunikační schopnosti v předškolním věku; aplikace získaných poznatků na praktické případy u dětí s narušenou komunikační schopností.
Surdopedická intervence v předškolním věku:
Orientace v problematice vývoje řeči a jazykových schopností; orientace v možnostech mezioborové spolupráce v rámci logopedické intervence u dětí s postižením sluchu v raném a předškolním věku; schopnost diskutovat problematiku dětí s narušeným vývojem řeči z důvodu přítomnosti sluchové vady; diskutovat význam využití kompenzačních pomůcek při rozvoji řeči u dětí s postižením sluchu; aplikace získaných poznatků na praktické případy u dětí s postižením sluchu. - Osnova
- Logopedická intervence v předškolním věku:
- Základní atributy jazyka a řeči, současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. Kategorie dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností. Narušený vývoj řeči – vymezení, klasifikace, dítě se specificky narušeným vývojem řeči. Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností – charakteristika, možnosti intervence. Dítě s dyslalií – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. Dítě s narušením fluence řeči – logopedická intervence poskytovaná dětem s narušením fluence řeči v předškolním věku. Dítě s narušením fluence řeči – logopedická intervence poskytovaná dětem s narušením fluence řeči v předškolním věku. Dítě s poruchou zvuku řeči – huhňavostí, palatolálií. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. Dítě s mutismem. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence.
- Surdopedická intervence v předškolním věku:
- Ontogeneze řeči a jazykových schopností u dětí s postižením sluchu. Kategorie dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností. Narušený vývoj řeči – vymezení, klasifikace, dítě se specificky narušeným vývojem řeči. Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností – charakteristika, možnosti intervence. Dítě s postižením sluchu – narušení vývoje řeči v kontextu jednotlivých jazykových rovin. Využití zážitkových deníků pro rozvoj komunikace, globální čtení. Vývoj jazykových schopností u dítěte s postižením sluchu ve slyšící x v neslyšící rodině.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- SVOBODOVÁ, Karla. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Illustrated by Danuše Plajnerová. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 151 s. ISBN 8072162144. info
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
- Metody hodnocení
- Logopedická intervence v předškolním věku:
Písemný test (k úspěšnému splnění je třeba zodpovědět 75 % otázek) a ústní zkouška. Student zpracuje případovou studii dítěte s narušenou komunikační schopností v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4.
Surdopedická intervence v předškolním věku:
Písemný test (k úspěšnému splnění je třeba zodpovědět 75 % otázek) a ústní zkouška. Student zpracuje případovou studii dítěte s postižením sluchu v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4. - Informace učitele
- Bytešníková, I. (2012) Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s.
Bytešníková, I. (2014) Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Horňáková, K., Kapalková, S., Mikulajová, M. (2009) Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál, s. r. o.
Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing, a.s.
HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
DRŠATA, Jakub, Radan HAVLÍK a kolektiv autorů (2016) Foniatrie – Sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál.
LEJSKA, Mojmír (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
LEONHARDT, Annette (2001) Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia.
SVOBODOVÁ, Karla (1997) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima.
Bytešníková, I. (2017). Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. Brno: MU. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU.
Ciccotti, S. (2008) Rozumíte svému děťátku? Zajímavé psychologické experimenty pro lepší pochopení nejmenších dětí. Praha: Portál.
Hartmann, B., Lange, M. (2008) Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton.
Kittel, A. (1999) Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing.
Love, R. J., Wanda, G. W. (2009) Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava.
Neubauer, K. (2011) Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Ohnesorg, K. (1986) Fonetika pro logopedy. Praha.
Owens, R. E: Language development: An introduction. (2008). Boston: Allyn and Bacon.
Oravkinová, Z. Raná logopedická intervencia u detí s rázštepom pery a podnebia. (2010). Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo.
Rossetti, L. M. (2001) Communication intervention. Birth to three. Canada: Singular.
Slančová, D. Štúdie o detskej reči. (2008). Prešov: Filozofická fakulta.
Průcha, J. (2011) Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing
Seidlová Málková G., Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s.
Vitásková, K., Peutelschmiedová, A. (2005) Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
POTMĚŠIL, Miloň (2003) Čtení k surdopedii. Olomouc: UP.
NOVÁK, Alexej (1994). Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha.
SOURALOVÁ, Eva (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich dítěte se sluchovým postižením. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (www.frpsp.cz)
Navazující předměty: Logopedie a surdopedická intervence ve školním věku - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPpK76