PdF:SV4BP_MULS Multikulturní výchova (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_MULS Multikulturní výchova (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět řeší výchovu k toleranci, proti rasismu a násilí, zabývá se multikulturní výchovou jakou součástí společnosti, zejména ve vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět řeší výchovu k toleranci, proti rasismu a násilí, zabývá se multikulturní výchovou jakou součástí společnosti, zejména ve vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám. Cílem předmětu je nastínit aktuální témata multikulturní výchovy, které jsou v popředí zájmu společnosti. Významná část předmětu je tvořena setkáními s představiteli jednotlivých oblastí MV a metodicko-praktickým zapojením studentů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen: • Kriticky reflektovat aktuální témata multikulturní výchovy • Definovat pokročilé pojmy z oblastí MV • Pracovat v týmu na tvorbě multikulturního programu • Popisné zpětné vazby na konkrétní multikulturní program
- Osnova
- Tématické okruhy: • Metodická práce s mládeží, hry, aktivity, cvičení. • Program RWCT jako prostředek multikulturní výchovy. • Diskuse k vybraným tématům podle výběru studentů
- Literatura
- GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. info
- GULOVÁ, Lenka. Kompendium multikulturní výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 209 s. ISBN 978-80-210-6147-7. info
- GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání. In Preissová Krejčí, A. - Cichá, M. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, s. 83-99. ISBN 978-80-244-3287-8. info
- GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 stran. ISBN 9788021047242. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
- BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003, 347 s. ISBN 8073250209. info
- BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003, 347 s. ISBN 80-7325-020-9. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 8085866722. info
- Výukové metody
- Studenti se připraví na závěrečné kolokvium studiem zdrojů. V seminární části budou studenti spolupracovat v malých skupinách pod dozorem garanta z řad pedagogů. Tým si vybere téma, které zpracuje do multikulturní lekce, kterou bude realizovat na vybrané škole, kterou osloví a téma jí nabídne. Studenti se naučí pracovat s tématem multikulturní výchovy jako s didaktickým nástrojem, který lze aplikovat v rámci výchovy k toleranci a proti předsudkům.
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2230
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SV4BP_MULS