PdF:Soc6010 Asist. praxe - popularizace - Informace o předmětu
Soc6010 Asistentská praxe - populárně naučné programy
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 30 hodin blokové výuky. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je příprava a realizace multikulturní lekce, kterou studenti zpracují v malých týmech pod vedením garanta předmětu. Studenti si vytvoří týmy, osloví vybranou školu, které nabídnou multikulturní lekci. Po dohodě se zástupci školy (učitelem) si zvolí téma lekce, které postupně zpracují v rámci práce v seminářích i na odborných konzultacích s garantem. Výsledkem je nejméně 2hodinová multikulturní lekce směřovaná k žákům a studentům SŠ. V rámci semináře budou studenti prezentovat dílčí výsledky tvorby lekce a tyto budou konzultovat s grantem předmětu. Na závěr semináře proběhne veřejná prezentace průběhu lekce a studenti lekci zpracují do metodického materiálu. Při vytváření lekce lze pracovat s řadou technik od metod dramatické výchovy, před různé typy aktivit a případně s pomocí různých didaktických metod.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude student schopen: - Kontaktovat pracovníky školy a domluvit se na realizaci lekce pro konkrétní skupinu žáků (nejlépe třídu) - Připravit a zpracovat vybrané téma z multikulturní výchovy v rámci teoretické přípravy (např. rasismu, předsudky, diskriminace, uprchlictví, menšiny, holocaust, světová náboženství, atd.) - Pomocí různých metod a aktivit vytvořit multikulturní lekci pro konkrétní skupinu žáků - V rámci týmu studentů zrealizovat multikulturní lekci na konkrétní škole - Zpracovat metodický materiál k multikulturní lekci - Prezentovat výsledek společné pedagogické práce
- Osnova
- Témata multikulturní lekcí Význam multikulturní výchovy, témata MV (diskriminace, rasismus, xenofobie, kultura, diverzita aj.) Vybraná témata MV - migrace – historie a současnost, přistěhovalectví v našich podmínkách, azylová politika ČR Národnostní menšiny u nás, aspekty vzájemného soužití. Napříč kulturami, co nás spojuje a rozděluje. Diverzita ve společnosti, diverzita ve školním prostředí. Kontroverzní témata společnosti – Romové a většinová společnost, vzájemné soužití, vybrané oblasti. Vytváření předsudků a postojů, příčiny, zdroje, hledání řešení. Stále živý antisemitismus; nejvytrvalejší zášť v dějinách lidstva v historii i současnosti. Světová náboženství a nová náboženská hnutí – základní vhled, možná ohniska střetů. Diskriminace vybraných skupin ve společnosti, lidé s odlišnou sexuální orientací, téma genderu, ageismus Extremismus a jeho projevy ve společnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- GULOVÁ, Lenka. Studentské profesní praxe - multikulturní lekce ve školách a dalších institucích. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 305 s. ISBN 978-80-210-8119-2. info
- doporučená literatura
- GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání. In Preissová Krejčí, A. - Cichá, M. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, s. 83-99. ISBN 978-80-244-3287-8. info
- GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1.vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
- Výukové metody
- Studenti pracují v týmu (každý tým bude mít tři a více členů), budou kontaktovat konkrétní školu a společně s vyučujícím ve třídě si domluví téma multikulturní lekce, kterou zpracují pro vedením garanta nebo vyučujícího a budou ji realizovat na konkrétní škole. Tým studentů aktivitu zpracuje do prezentace a do metodického materiálu. Na závěr semestru studenti aktivity prezentují na závěrečném semináři.
- Metody hodnocení
- společný projekt
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
30 hodin blokové výuky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/Soc6010