PdF:Sop021 Metody socpedu - Informace o předmětu
Sop021 Metody sociální pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/3/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šimon Fiala (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Sop021/01: Út 9:00–11:50 učebna 32, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
- Předpoklady
- Úkolem předmětu je studentům představit formy a metody sociální pedagogiky v kontextu její multidisciplinarity (oblast pedagogiky volného času, prostředí se sociálním znevýhodněním, školní prostředí, rodinné prostředí, nízkoprahová prostředí, práce s komunitou…). Dalším úkolem předmětu je také studentům/tkám přiblížit jednotlivá prostředí výchovy a jejich typy, ukázat specifika metod sociálně-pedagogického působení v různých typech prostředí a analyzovat faktory, které mohou ohrožovat optimální rozvoj osobnosti (snažíme se také postihnout vzájemný vliv mezi prostředím a výchovou). V kontextu forem SP a významu prostředí budeme pracovat také s tématem cílových skupin sociální pedagogiky. Součástí bude vztah mezi sociální pedagogikou a sociální prací, téma paradigmat, metod a přístupů sociální práce. Výstupem je příprava a tvorba sociálně pedagogického projektu – týmová práce, předložení projektové dokumentace a příprava vlastní realizace projektu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (3)
- Cíle předmětu
- 1. Poznání přirozených prostředí výchovy a způsobů pedagogizace prostředí.
2. Poznání forem, metod a technik nezbytných pro sociálně-pedagogickou práci.
3. Poznání celého spektra cílových skupin sociální pedagogiky.
4. Studium témat spojených s oblastmi sociální pedagogiky i sociální práce, zejména k cílovým skupinám těchto disciplín
5. Podpora tvořivosti studentů/studentek prostřednictvím projektování (práce v týmu)
6. Rozvinutí dovednosti psaní projektu, organizačních dovedností, projektového managementu, propagace, fundraisingu, navazování spoluprací (s partnerskými organizacemi apod.) - Výstupy z učení
- Student/ka bude schopen/a:
• charakterizovat význam prostředí pro člověka a jeho typologii.
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává.
• uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti
• nahlédnout na různé cílové skupiny sociální pedagogiky v kontextu metod a forem
• tvořivé práce v týmu
• oslovit a zahájit spolupráci s různými organizacemi a spolky
• zpracovat projektovou dokumentaci a připravit projekt k realizaci
• prezentovat zpracovaný projekt
Výstupem předmětu bude tvorba týmového sociálně pedagogického projektu (vytvoření týmů/spolků, výběr cílové skupiny, výběr formy a metody, pracování projektové dokumentace/záměr, cíl, výstupy, aktivity, harmonogram a finanční část projektu) - Osnova
- Jak poznávat a vytvářet podmínky pro rozvoj jedinců žijících ve specifických sociálních skupinách. Subkultury, etnické menšiny a minority, cizinci ve společnosti. Pojmové vymezení, charakteristika základních rysů, životní styl skupin. Teorie vzniku subkultur.
- Vliv prostředí na rozvoj jedince, typologie a rozdělení prostředí. Význam vlivu prostředí na vývoj jedince, pedagogizace prostředí. Sociální pedagog ve školním prostředí, možnosti působení.
- Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám, kontext s oblastmi sociálních patologií a sociální práce. Definice sociálně znevýhodněných skupin, téma inkluze a integrace ve vztahu k sociální pedagogice. Vztah mezi sociální pedagogikou a multikulturní výchovou.
- Metody a formy sociální pedagogiky, provázanost s oblastmi pedagogiky volného času, možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy a pedagogiky volného času. Projektování jako forma sociálně pedagogické činnosti.
- Cílové skupiny sociální pedagogiky (děti, dospívající, dospělí, specifika sociálně znevýhodněných skupin, aktivizace seniorských skupin, menšiny, migrující cizinci).
- Vztah mezi sociální pedagogikou a sociální prací, metody a přístupy v sociální práci.
- Vytváření týmového sociálně pedagogického projektu, prezentace a příprava realizace projektu.
- Literatura
- Studentské profesní praxe – Aktivizace seniorů. Gulová, Lenka (ed.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8147-5. info
- GULOVÁ, Lenka. Studentské profesní praxe - multikulturní lekce ve školách a dalších institucích. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 305 s. ISBN 978-80-210-8119-2. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
- GULOVÁ, Lenka. Sociální práce : pro pedagogické obory. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 208 stran. ISBN 9788024733791. URL info
- GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 s. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2. info
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 309 s. ISBN 8071784737. info
- Výukové metody
- přednášky, třídní diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostatná práce, studium
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení předmětů: Příprava na zkoušku. Zpracování projektové dokumentace, prezentace připraveného projektu. Vytvoření týmů, výběr cílové skupiny, metod, forem a přístupu. Vytvoření sociálně pedagogického projektu. Zpracování projektové dokumentace/spolek, stanovy, záměr a cíle projektu. Společné prezentace dílčí práce všech týmů. Studium zdrojů a příprava na zkoušku z oblasti sociální pedagogiky a projektování.
- Informace učitele
- Hodnocení výstupů, aneb z čeho se skládá vaše známka? Prezentace skupinového projektu: max. 10 bodů Prezentace MKV lekce (sk. práce): max. 10 bodů Písemná zkouška: uzavřené otázky: max. 10 bodů otevřené otázky: max. 10 bodů (1+3+3+3) Maximální možný počet bodů: 40 A: 40 - 38 B: 37 - 35 C: 34 - 32 D: 31 - 29 E: 28 - 26
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/Sop021