PdF:VY3DC_TMVY Teorie a metodika výchovy - Informace o předmětu
VY3DC_TMVY Teorie a metodika výchovy
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 15. 2. 9:00–12:50 učebna 36, So 7. 3. 14:00–16:50 učebna 36, So 14. 3. 14:00–16:50 učebna 36, So 16. 5. 9:00–12:50 učebna 36
- Předpoklady
- Určeno studentům Pedagogické fakulty jako součást společného základu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Vychovatelství (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje budoucí učitele s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech.
- Osnova
- 1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
- Literatura
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
- KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
- BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
- Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
- Výukové metody
- přednáškový cyklus
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: písemná
- Informace učitele
- Rozšířený seznam literatury: BENDL, S.Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton,2005,298 s. ISBN 80-7254-624- 4. BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN80-85866-80-3. BŮŽEK, A., MICHALÍK J.Informatorium (nejen) o právech dítěte.Olomouc: UP, 2000.170 s. ISBN 80-244- 0054-5. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-083-9. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85 866-15-3. HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21.století. Brno: MU,2005,158 s.ISBN 80-210-3750-4. HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 19964, . ISBN80-85931-33-8. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000, 127s. ISBN80-85931-85-0. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032- 7. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ,V. ET AL. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2 KUČEROVÁ, S. Úvod do pedaogické antropologie a axiologie. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0141-0. KUČEROVÁ, S. Obecné základy mravní výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0183-6. KUČEROVÁ, S. Obecné základy estetické výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0220-4. KUČEROVÁ, S. Člověk, Hodnoty, Výchova. Prešov: Grafotlač, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. LANGOVÁ, M., VACÍNOVÁ, M. Jak se to chováš? Praha: Empatie, 1994. 84 s. ISBN 80-901618-5-5. MAŇÁK, J. Profesionální praktika z pedagogiky. Brno: MU, 1992, 131 s. ISBN 80-210-0471-1. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002, 159 s. ISSN 0567-8307 PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele .Praha: Triton,2004, 223 s. ISBN 80-7254-474-8. PROKOPOVÁ, A. O (ne)mocné výchově. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0760-5. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN80-7178-072-3. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, 265 s. ISBN 80-7178-399-4. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3. STŘELEC, S. A KOL. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8. STŘELEC, S. ET AL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. STŘELEC,S.(ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004,155 s. ISBN 80-86633-21-7. STŘELEC, S. (ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005. ISBN 80-210-3687-7. SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-19-2. SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. 47 s. ISBN 80-85931-53-2. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994. 95 s. ISBN 80-210-0944-6. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998, 178 s. ISBN 80-210-1937-9. TOMÁŠEK, F. Pedagogika. Praha: Křesťanská akademie, 1994. 350 s. ISBN 80-901294-0-4. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/VY3DC_TMVY