PdF:VZkB63 Člověk a prostředí - Informace o předmětu
VZkB63 Člověk a prostředí
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 27. 3. 10:00–17:50 učebna 41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s jednotlivými faktory prostředí, které působí na náš organismus a dokážou adekvátně zvolit na základě těchto informací a znalostí jednotlivá preventivní opatření proti vzniku mnohých typů onemocnění. Cílem je také u studentů vzbudit ekologické myšlení a myšlení trvale udržitelného rozvoje. Znalosti studentům pomohou vytvářet základní kladné postoje k ochraně a tvorbě životního prostředí, pochopit úlohu jednotlivce v globálním působení na životní prostředí a těmito postoji ovlivňovat ostatní, zejména děti a mládež. Získané znalosti uplatní i při vytváření optimálních podmínek pro práci ve škole.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by měl student: chápat a interpretovat základní vědomosti o problematice jednotlivých faktorů životního prostředí a jejich pozitivním i negativním působení na zdraví jednotlivce i populace; znát konkrétní preventivní opatření vyplívající z jednotlivých faktorů prostředí; umět posoudit vliv člověka na životní prostředí a minimalizovat negativní dopad lidské činnosti; znát problematiku konzumního chování ve vztahu k potravinám, vodě, odpadům a celkově životnímu prostředí;
- Osnova
- 1. Fyzikální, biologické, chemické a sociální faktory prostředí, prevence vyplívající z jednotlivých faktorů. Hluk, jeho škodlivé a rušivé účinky na organismus. Nemoci související s expozicí hluku. Protihluková opatření. 2. Fyziologický význam barev. Zásady hygieny osvětlení při práci s počítačem. Druhy ionizujícího a neionizujícího záření. Nemoci z ozáření. Zásady preventivních opatření. 3. Pitná voda, zásady pitného režimu. Výživa v 21. století, GMP, superpotraviny, „éčka“. 4. Zevní ovzduší a jeho nejčastější chemické kontaminanty. Bydlení a zdraví. 5. Vnitřní ovzduší, preventivní opatření z pobytu ve vnitřních prostorách. Odpady a zdraví. Druhy a zdroje odpadů. Hlavní zásady bezpečné likvidace odpadů. 6. Životní prostředí ve světě a v ČR. Práce a zdraví. Pracovní prostředí, riziková pracoviště, nemoci z povolání, specifika školního prostředí
- Literatura
- povinná literatura
- KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 258 stran. ISBN 9788021057630. info
- doporučená literatura
- MÜLLEROVÁ, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2014, 254 stran. ISBN 9788024625102. info
- Výukové metody
- Cyklus teoretických přednášek. Přednášky jsou doplněné vybranými ukázkami z odborných videoprogramů Téma každé přednášky i s doporučenou literaturou bude zadáno s týdenním předstihem. V závěru každé přednášky proběhne její rekapitulace formou diskuse o nových pojmech a souvislostech, které byly studentům v průběhu příslušné přednášky prezentovány a vysvětlovány.
- Metody hodnocení
- Odborná kolokviální rozprava.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/VZkB63