PdF:XCJp06 Jazyková kultura a kom. dov. - Informace o předmětu
XCJp06 Jazyková kultura a komunikativní dovednosti
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XCJp06/01: St 8:00–9:50 učebna 51, M. Lollok
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je student schopen kultivovaného vyjadřování ve spisovné češtině před dospělým i dětským publikem. Je schopen připravit si řečnické vystoupení nadané téma a úspěšně ho absolvovat. Je schopen hodnotit řečnická vystoupení z hlediska neverbální komunikace, hlasové techniky, spisovnosti jazyka, stylistické vytříbenosti, z hlediska kompozičního, argumentačního i věcného. Orientuje se v aktuálních společenských a politických otázkách týkajících se vzdělávání, školství, zvláště jeho nejnižších stupňů, výchovy, rodiny a rodinné politiky a je schopen fundované diskuse na tato témata. Má osvojeny základní znalosti a dovednosti z oblasti rétoriky. Zná komunikativní dovednosti, které by mělo ovládat dítě předškolního věku. Umí u dětí tyto komunikativní dovednosti hodnotit a rozvíjet formou didaktických her.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- kultivovaného vyjadřování ve spisovné češtině před dospělým i dětským publikem;
- připravit si řečnické vystoupení na dané téma a úspěšně ho absolvovat;
- hodnotit řečnická vystoupení z hlediska neverbální komunikace, hlasové techniky, spisovnosti jazyka, stylistické vytříbenosti, z hlediska kompozičního, argumentačního i věcného;
- orientuje se v aktuálních společenských a politických otázkách týkajících se vzdělávání, školství, zvláště jeho nejnižších stupňů, výchovy, rodiny a rodinné politiky;
- je schopen fundované diskuse na tato témata;
- má osvojeny základní znalosti a dovednosti z oblasti rétoriky;
- zná komunikativní dovednosti, které by mělo ovládat dítě předškolního věku;
- umí u dětí tyto komunikativní dovednosti hodnotit a rozvíjet formou didaktických her. - Osnova
- 1. Verbální a neverbální komunikace. 2. Úloha slohotvorných činitelů v komunikačním procesu. 3. Komunikace mluvená a psaná. 4. Dějiny řečnictví. 5. Příprava řečnického projevu. Způsoby zvládání trémy a stresu. 6. Neverbální komunikace a hlasová technika (frázování, modulace, artikulace). 7. Spisovná výslovnost. Spisovná čeština a další útvary národního jazyka. 8. Teorie argumentace. 9. Řečnické triky. Komunikační a etické maximy. 10. Komunikativní dovednosti dítěte předškolního věku. 11.- 12. Didaktické hry rozvíjející komunikativ ní dovednosti dítěte předškolního věku.
- Literatura
- BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3031-8.
- MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy : základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024719900. URL info
- KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Vyd. 2., dopl. Praha: Karolinum, 2010, 190 s. ISBN 9788024618296. info
- ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., doplněné vydání. Praha: Grada, 2009, 141 stran. ISBN 9788024729657. URL info
- VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 2 : uvolnění napětí, zvědavost, učení, komunikace, vztahy : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 133 s. ISBN 9788073673529. info
- ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
- VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 1 : zařazení do skupiny, kontakt, smyslové vnímání, přátelství, sebevědomí : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 138 s. ISBN 9788073672867. info
- SCHILLER, Pamela Byrne. Hry pro rozvoj dětského mozku. Translated by Pavla Le Roch. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 126 stran. ISBN 8071789054. info
- LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 2. vydání, aktualizované. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 202 stran. ISBN 8024407965. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-408-7. info
- ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
- Výukové metody
- Seminář spojený s diskusí o odborných problémech předmětu, praktická příprava, diskuse ve skupině.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní práce v semináři. Docházka. 2. Přednést v semináři připravený projev na dané téma. Projev by neměl být čtený. Měl by trvat asi 5 min (max. 7 minut). Měl by být pronesen ve spisovné nebo hovorové češtině (mluvená forma spisovné češtiny). Sleduje se: jazyková úroveň (spisovnost/ nespisovnost), stylistická úroveň, kompozice projevu, argumentace, neverbální aspekty včetně hlasové techniky, výslovnost atd. Může být využita prezentace, handouty apod. 3. Seminární práce: student/ka si na základě studijní literatury (bude doplněna a citována během semestru, případně doplněna při individuální konzultaci) zvolí dvě didaktické hry nebo dva postupy, jimiž je možné rozvíjet komunikativní schopnosti dětí. Zhodnotí výhody a nevýhody těchto her či postupů, popř. doplní vlastní zkušenosti s nimi. Kromě toho vytvoří vlastní didaktickou hru či postup a opět popíše její výhody a nevýhody, zkušenosti s jejím uplatňováním a s tím, zda je pro daný cíl (rozvíjení komunikativních schopností dětí) účinná. Alternativní témata: - Rozbor vybrané ukázky řečnického stylu ze současnosti či z historie - z hlediska jazykového, kompoziční, neverbální komunikace aj. - Zpracování stylistické charakteristiky krátkého textu – text i styl dle volby. Rozsah: min. 4 strany textu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/XCJp06