XFCp01 Praktikum k poznávání přírody

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (60,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XFCp01/Prez01: Út 9:00–10:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
XFCp01/Prez02: Út 13:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
XFCp01/Prez03: Út 11:00–12:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se předmět, který s využitím aktivizujících metod představuje studentů problematiku témat o přírodě jako zajímavou a podnětnou oblast umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným základem a nejčastějšími miskoncepty vybraných témat a současně s algoheuristickými postupy využívajícími rozmanité výukové metody a didaktické prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné v - kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost.
- Vézt děti k aktivnímu poznávání přírody a přírodnin v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k životnímu prostředí.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Metoda pozorování jako cesta k poznávání světa
  • 2. Příroda v zimě (adaptace organismů na zimní období)
  • 3. Bezobratlí živočichové (v pohádkách a v reálném světě)
  • 4. Obratlovci (v pohádkách a v reálném světě)
  • 5. Živý živočich v mateřské škole
  • 6. Rostliny bezpečné a nebezpečné
  • 7. Minerály a horniny – zkoumání jejich vlastností
  • 8. Hračky a fyzikální zákony
  • 9. Voda ve všech podobách
  • 10. Magnetismus - vlastnosti a využití
  • 11. Kuchyně jako chemická laboratoř
  • 12. Nebezpečné chemické látky v domácnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • MAREŠ, Svatopluk, Petra CEMERKOVÁ GOLOVÁ a Eva BURDOVÁ. Dobrodružství v zahradě : [rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014, [95] s. ISBN 9788074960994. info
  • FRÝZOVÁ, Iva. Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání. In Syslová Zora, Rodová Veronika. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 116-123. ISBN 978-80-210-7370-8. info
  • JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010, 148 stran. ISBN 9788086307954. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu : soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 8071781126. info
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
veřejná prezentace seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.