PdF:ZS1BK_CjJA Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
ZS1BK_CjJA Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_CjJA/OS01: Pá 14. 2. 13:00–14:50 učebna 30, Pá 28. 2. 8:00–9:50 učebna 30, Pá 6. 3. 8:00–9:50 učebna 30, H. Křížová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student uplatňuje teoretické poznatky i praktické dovednosti získané studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V. Učí se poznávat strukturu textu, orientuje se v pravidlech členění textu na dílčí textové jednotky, poznává funkci jednotek nižších jazykových rovin v souvislosti s jejich pozicí ve výpovědi a textu. Dokáže zhodnotit nedostatky v textové výstavbě a v syntaktické stavbě projevů psaných i mluvených. Umí vysvětlit nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace a jejich příčiny. Zvládá korekturu gramatických a pravopisných chyb v textu (požaduje se výborná znalost českého pravopisu).
- Výstupy z učení
- V závěru kurzu student dokáže:
(a) vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
(b) posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
(c) samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit. - Osnova
- 1. Text jako jednotka jazykové komunikace. Struktura textu. Základní pojmy. 2. Texty mluvené a psané komunikace, jejich charakteristika. 3. Rozbor konkrétních psaných textů. Kompozice textů, nejčastější nedostatky v kompozici textu, jejich hodnocení. 4. Syntaktická stavba nejmenší textové jednotky, tj. výpovědi. Odchylky v pravidelné stavbě větné a jejich hodnocení. Záměrné odchylky (elipsa, samostatný větný člen apod.) a jejich funkčnost. 5. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů psaných. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů mluvených (opakování, výplňková slova, vybočení z pravidelné větné stavby apod.). 6. Lexikální jednotky ve výpovědi. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Nefunkční využití stylově příznakových lexikálních prostředků. 7. Tvaroslovná analýza textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace a jejich příčiny. Korektura gramatických chyb. Korektura pravopisných chyb v textu. 8. Komplexní jazyková analýza textu. Analýza nedostatků pravopisných, tvaroslovných, lexikálních a syntaktických a jejich vzájemné souvislosti. Stylizační nedostatky v textu.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Pravidla českého pravopisu. Vydání 2. (s Dodatkem Mini. Praha: Academia, 2005, 391 stran. ISBN 802001327X. info
- doporučená literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- STRAKOVÁ, Helena a František KALANDRA. Jak psát bez chyb, aneb, I pravopis se dá naučit : přehledné a srozumitelné objasňování pravopisu ve výkladové části, texty na procvičení a upevnění správných jazykových návyků, klíč - diktáty. Vyd. 1. Brno: Cerm, 2011, 212 s. ISBN 9788072047338. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace. Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacích, a to aplikaci, analýze a syntéze. Metody procvičování a upevňování učiva, problémová metoda, metody samostatné a skupinové práce. Vzhledem k tomu, že pro studenty kombinované a distanční formy studia není účast ve výuce povinná a počet hodin kontaktní výuky je nízký, předpokládá se samostudium. Jako povinná se stanovuje účast na průběžných testech.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí dvou písemných testů, které prověří znalosti dané osnovou předmětu. Student musí vyřešit 80 % úkolů správně. V druhém testu (pravopisná korektura textu) skládajícím se z dvaceti vět bude tolerance 3 pravopisné chyby. V souladu s platným Studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity lze v odůvodněných případech písemně požádat o možnost ukončení předmětu ve druhém opravném termínu.
- Informace učitele
- Konzultace (mimo stanovené konzultační hodiny) je možno domluvit prostřednictvím fakultní pošty. O nových učebnicích a dalších publikacích budou studenti informováni průběžně ve výuce nebo dopisem. It is possible to organise consultations out of consultation hours via university e -mail. Students will be informed about the latest books and materials via e-mail or in the class.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ZS1BK_CjJA