PdF:Ze2RC_OSX4 Integr. terén. výuka - Jedov. - Informace o předmětu
Ze2RC_OSX4 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1 týden terénní praxe. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Zeměpis pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tematické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Celou výukou se rovněž prolíná pohyb, jako prostředek terénního výzkumu a tím přispívá i ke zdravému životnímu stylu. V terénní výuce přitom nejde jen o získávání kvantitativních ukazatelů z terénního výzkumu, ale zejména o vnímání určitého místa i z jeho kvalitativní stránky.
- Výstupy z učení
- Zpracování pracovních listů. Implementace činností do výuky na ZŠ.
- Osnova
- Ověření systému různých druhů činností v terénu zaměřených na jednotlivé tématické celky učiva geografie a dalších předmětů přírodovědného i společenského zaměření a výchov. Probíhá na Integrovaném odborném terénním pracovišti v obci Jedovnice. Dovednosti jsou zaměřeny např. na: 1. Naučit se zpracovat geografickou charakteristiku malé oblasti. 2. Používat geografické dovednosti při práci v terénu, mezi něž patří: - práce s buzolou a různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; - zakreslování různých situací do základních map 1:10 000; - vytváření výškového profilu a délky trasy z turistických map; - zakreslování trasy do tematických map a konfrontace se skutečností; - vytváření a popis panoramatického náčrtu; - porovnávání změn v krajině pomocí historických map, fotografií, historických a současných leteckých snímků a konfrontace se skutečností; - sledování změn počasí; - vytváření fotodokumentace; - práce s přírodním materiálem. 3. Nalézat vhodné činnosti, při kterých si žáci výše uvedené dovednosti procvičí. 4. Vytvářet pracovní listy a další podpory pro tuto výuku.
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, Eduard. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 1 sv. ISBN 8073150549. info
- neurčeno
- GAISLER, Jiří a Zdeněk ŘEHÁK. Netopýři zimující v jeskyních v údolí Říčky u Ochozu (Moravský kras). Vespertilio. Praha, Revúca: ČESON Praha, SON Revúca, 2001, roč. 5, č. 1, s. 111-114. ISSN 1213-6123. info
- BOČEK, Antonín. Moravský kras : průvodce celým jeho územím a jeho krápníkovými jeskyněmi. V Praze: Nakladatelství Pavla Körbra, 1922, 157 s. info
- KUNSKÝ, Josef. Macocha und Mährischen Karst. Photo by Vladimír Stehlík. Vyd. 2. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961, 366 s. URL info
- MUSIL, Rudolf. Akumulační a morfostratigrafické úrovně Říčky (Moravský kras). Brno: MU a ČGÚ, 1999. Geol. výzkumy na Moravě a ve Slezsku, 6. info
- Moravský kras měřítko 1:50 000. 2. vyd. Praha: Kartografie, 1978, 4 s. info
- BURKHART, Rudolf. Moravský kras. 1. vyd. Praha: Olympia, 1979, 190 s. info
- VANĚČKOVÁ, Ludmila a František GRÜLL. Botanická literatura chráněné krajinné oblasti Moravský kras a přehled botanických výzkumů. Brno: Československá akademie věd - geografický ústav, 1967, 118 s. info
- ABSOLON, Karel. Moravský kras. Vyd. 1. Praha: Academia, 1970, 345 s. info
- HORÁK, Jaroslav. Dealpine Buchenwälder des Karstgebiets Moravský kras. Praha: Academia, 1979, 42 s. info
- HOFMANN, E., MÍSAŘOVÁ, D., HERCIK, J. Interdisciplinární terénní výuka. http://civ.upol.cz/soubory/vystupy/teorie/Hofmann_et_al_2014.pdf
- Výukové metody
- terénní výuka
- Metody hodnocení
- Bloková výuka. Odevzdání vypracovaných materiálů.
- Informace učitele
- Podrobnosti a litaratura aktualizovány ve studijních materiálech.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/Ze2RC_OSX4