PdF:ZeC004 Didaktika geografie 1 - Informace o předmětu
ZeC004 Didaktika geografie 1
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 12 hod. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat přehled o tom, jaká témata se na základních školách v zeměpisu probírají a jakým způsobem je zeměpisné učivo řazeno v jednotlivých ročnících základní školy.
- Výstupy z učení
- Výstupy,student:- Pojmenuje specifika zeměpisu jako vyučovacího předmětu; - Charakterizuje zařazení zeměpisu v kurikulu základní školy; - Analyzuje a zhodnotí, jak je implementováno učivo dílčích geografických disciplín vzhledem k očekávaným výstupům v kurikulu základní školy; - Analyzuje a zhodnotí současné státní a školní dokumenty, které se vztahují k zeměpisnému kurikulu základní školy; - Popíše různé modely výstavby kurikula na jednotlivých stupních škol; - Charakterizuje a na příkladech vysvětlí moderní trendy ve výuce zeměpisu.
- Osnova
- - Postavení zeměpisu na hranici přírodních a společenských věd. • - Geografie a zeměpis, vztah vědního oboru a vyučovacího předmětu ve škole. • - Řazení a návaznosti zeměpisného učiva na jednotlivých stupních škol. • - Nové trendy v geografii a výuce zeměpisu.
- Literatura
- povinná literatura
- MARADA,M., ŘEZNÍČKOVÁ. D., a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. https://www.egeografie.cz/. povinná literatura
- KNECHT, Petr a Eduard HOFMANN. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Informace České geografické společnosti, Praha: Česká geografická společnost, 2013, roč. 32, č. 2, s. 13-25. ISSN 1213-1075.
- doporučená literatura
- ANÍK, Tomáš a Iva STUCHLÍKOVÁ. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 2010, roč. 1, č. 1, s. 5-32. ISSN 1804-7106.
- Výukové metody
- Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři.
- Metody hodnocení
- Vypracování zadaných cvičení, včasné odevzdání a jejich schválení vyučujícím předmětu.
- Informace učitele
- Informace a literatura jsou průběžně doplňovány v učebních materiálech v IS MUNI.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ZeC004