PdF:ZeC016 Ekonomická geografie - Informace o předmětu
ZeC016 Ekonomická geografie
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 18 hod. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- V současnosti existuje celosvětový ekonomický, dopravní a komunikační systém. O těchto systémech, jejich základních lokalizačních faktorech (včetně jejich proměny v čase) by měli studenti získat základní informace. Pro studenty je důležité pochopit fungování rozdílných ekonomických aktivit v jednotlivých oblastech, jejich vývojové trendy a hlavně vzájemnou závislost a provázanost vytvářející celosvětovou síť nejen ekonomických, ale i sociálních vztahů pomocí systému příčina – následek. Předmět se zaměřuje zejména na geografii zemědělství a průmyslu jako výrobních odvětví ekonomiky, geografii služeb, dopravy a cestovního ruchu jako nevýrobních odvětví ekonomiky.
- Výstupy z učení
- Po průběhu výuky bude student schopen:v
- Vysvětlit a na příkladech prokázat znalost zákonitostí prostorového rozmístění výrobních a nevýrobních odvětví a jejich provázanost na lokální, regionální a globální úrovni, a to ve vazbě na fyzicko-geografické a socioekonomické lokalizační faktory a jejich vývoj v čase.
- Doložit pomocí příkladů nerovnoměrné rozmístění zdrojů na Zemi (kde jsou zdroje produkovány, kde spotřebovávány a kam směřují finanční toky z produkce).
- Vysvětlit a doložit na příkladech z vlastního okolí pozitivní a negativní dopady výrobních a nevýrobních aktivit na životní prostředí.
- Používat relevantní data k analýze vývoje a stavu výrobních a nevýrobních aktivit v lokálním i globálním měřítku.
- Zhodnotit formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV z hlediska předmětu geografie výrobní a nevýrobní sféry.
- Posoudit obsah učebnic, které se týkají daného tematického celku. - Osnova
- 1. Geografie zemědělství.
- 2. Geografie průmyslu.
- 3. Geografie služeb.
- 4. Geografie dopravy.
- 5. Geografie cestovního ruchu.
- Literatura
- povinná literatura
- KUNC, Josef, Václav TOUŠEK, Jiří VYSTOUPIL, Petr DANĚK, Pavel KLAPKA, Ondřej MULÍČEK, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk SZCZYRBA, Michal VANČURA, Antonín VĚŽNÍK, Milan VITURKA a Petr TONEV. Ekonomická a sociální geografie. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2008, 411 s. učebnice vysokých škol. ISBN 978-80-7380-114-4. info
- neurčeno
- Eurostat
- Výukové metody
- Teoretická příprava - přednášky, diskuze. Samostatná práce. Práce v terénu.
- Metody hodnocení
- Odevzdání zadaných cvičení ve stanoveném termínu a odpovídající kvalitě. Bez odevzdání cvičení není možné absolvovat zkoušku. Závěrečná písemná zkouška obvykle obsahuje 12 otevřených otázek hodnocených 12 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout min. 7 bodů. Písemná zkouška může být nahrazena ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ZeC016