ASPG_SOPG Sociální pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
8/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Margita Michaelová (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 6. 3. 14:00–17:50 učebna 24, So 12. 6. 9:00–12:50 učebna 37
Předpoklady
Předmět seznamuje studenty s vybranými aspekty a možnostmi náhradní rodinné péče, ústavní péče, problematiku řeší v kontextu důležitosti rodinné výchovy jako primárního socializačního činitele. Pozornost je dále věnována tématům penitenciární péče, pomáhajícím profesím, přesnému vymezení profese sociálního pedagoga, včetně zdůraznění jeho kompetencí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Dále se orientuje na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti budoucího uplatnění studentů v praxi.
Výstupy z učení
Student bude schopen samostatného přemýšlení; budou rozumět vybraným oblastem předmětu; porozumí praxi sociální pedagogiky.
Osnova
  • Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Definování aktuálních problémů sociální pedagogiky. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, aktuální problémy, legislativní zázemí. Ústavní výchova, historie, současná situace. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
Literatura
  • GULOVÁ, Lenka. E-learningová lekce Sociální pedagogika. Brno: PdF MU, 2009. URL info
  • SOJÁK, Petr. Sociální pedagog - jeho místo a možnosti uplatnění ve stávajícím systému školství v ČR aneb Sociální pedagog v praxi a jeho profesní příprava. In Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy (Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní konference). Institut mezioborových studií Brno, ČR,: Institut mezioborových studií Brno, ČR, 2009, 2009, s. 534-539. ISBN 978-80-87182-08-6. info
  • ČERSTVÁ, Lenka a Tomáš ČECH. Sociální pedagog a vize jeho uplatnění v základní škole. In Soják, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na PdF MU 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 65-74. ISBN 978-80-210-4945-1. info
  • NĚMEC, Jiří. Reflexe oboru Sociální pedagogika - brněnská škola na PdF MU. In Klapko, D. (ed.) Sympózium sociální pedagogiky na PdF MU. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 20-37. ISBN 978-80-210-4676-4. info
  • DVOŘÁČEK, Tomáš a Tomáš ČECH. Sociální pedagog ve vztahu k jiným pedagogickým profesím a možnosti jeho uplatnění na školách. In Socialia 2006. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, s. 498-502. ISBN 978-80-7041-741-6. info
  • STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
  • JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
  • HRADEČNÁ, Marie. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, vydavatelství Univerzity Karlovy, 1998, 89 s. ISBN 8071840157. info
Výukové metody
Skupinová práce, individuální práce, brainstorming
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška (bloková výuka) Ukončení: zkouška Požadavky na ukončení: úspěšné složení zkoušky a splnění požadavků z blokové výuky
Informace učitele
Literatura: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. KOVAŘÍK, J. a kol. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. ISBN MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. MOŽNÝ, I. Česká společnost . Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022.