PdF:BIp027 Antropologie pro učitele - Informace o předmětu
BIp027 Antropologie pro učitele
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 18:00–18:50 učebna 2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp027/02: St 12:00–13:50 laboratoř 82, M. Jančová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Absolvováním tohoto předmětu student: - pochopí a bude schopen vysvětlit fylogenezi člověka; - popsat přestavbu lidského těla ze společných předků lidoopů a člověka - vysvětlit specifika lidského organismu nejen biologická, ale také psychická, kulturní a společenská - chápat lidský organismus jako holistický systém - dokáže názorně vysvětlit průběh jednotlivých fází lidské ontogeneze; - porozumí a v diskusi dokáže přiblížit zákony vývoje a růstu člověka; - bude se orientovat v základech antropometrických měření a vysvětlí jejich význam pro zdraví lidské společnosti; -porozumí lateralitě lidského těla a specifickým potřebám levorukých žáků; - bude schopen v pedagogické praxi použít znalosti z oblasti neurofyziologického podkladu paměti a učení.
- Výstupy z učení
- Student: - používá správnou odbornou antropologickou terminologii a je schopen vybrat pojmy, fylogenetické a ontogenetické procesy odpovídající úrovni žáků ZŠ; - předvede antropometrická měření vývoje a vývinu živého lidského těla; - dokáže využít stále expozice pavilonu Anthropos k výuce fylogeneze člověka; - definuje lateralitu lidského těla a předvede jednoduchá vyšetření dominance hybných a smyslových orgánů, identifikuje specifické potřeby levorukých a žáků se zkříženou lateralitou; - dokáže využít v pedagogické práci znalosti o neurofyziologickém podkladu paměti a učení.
- Osnova
- Přednášky:
- • 1. Začlenění anatomicky moderního člověka do taxonomického systému – problémy, úskalí. Vznik primátů a jejich charakteristika. Společní předchůdci člověka a lidoopů.
- 2. První zástupci vývojové linie vedoucí k rodu Homo (Sahelantrop, Ororin, Ardipiték, Australopitéci).
- 3. Závěrečné období výskytu Australopitéků a vznik rodu Homo, měnící se hypotézy o přímém předchůdci rodu Homo.
- 4. První zástupci rodu Homo, charakteristika, způsob života. Homo ergaster/erectus. Homo heidelbergensis.
- 5. Archaické formy rodu Homo. Neandertálci. Děnisované.
- 6. Anatomicky moderní člověk – charakteristika, způsob života, rozvoj materiální kultury, sociální organizace, představy duchovního a uměleckého života.
- 7. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny.
- 8. Období prenatální (fetus, fetopatie).
- 9. Období perinatální. Porod. Specifika lidského porodu.
- 10. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. Období kojenecké.
- 11. Batole. Mladší školní věk.
- 12. Starší školní věk. Puberta. Adolescence.
- 13. Dospělost a stáří.
- Praktická cvičení:
- • 1. Hominizační proces, jeho fáze a etapy, vznik habituální bipedie, domněnky o vzniku lidské chůze.
- 2. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: dolní končetina, pánev. Vyšetření klenby nožní pomocí plantogramu a její význam. Ověření správnosti vyvozených závěrů pomocí profesionálního podogramu.
- 3. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: horní končetina, trup, páteř.
- 4. Specifika lidské páteře a vyšetření její stavby a ohebnosti – pomocí standardizovaných testů ohebnosti, skoliometru, cirtometru a goniometru – zhodnocení zdravého či patologického utváření páteře.
- 5. Správné a vadné držení těla – měření olovnicí, cirtometrem, goniometrem. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: Lebka lidoopů a anatomicky moderního člověka, příčiny změny tvaru a velikosti. Seřazení vývojové řady lebek předchůdců člověka.
- 6. Metody hodnocení růstu a vývoje člověka. Seznámení s antropometrickým instrumentářem a zásadami jejich správného použití (kefalometr, pásová měřidla, goniometr). Vlastní měření na hlavě člověka.
- 7.Somatometrie – využití s důrazem na stanovení obsahu tukové složky v těle v souvislosti s významným vlivem na zdraví žáků i dospělého člověka. Vlastní měření na těle – antropometr, pelvimetr, kalipometr, pásová měridla, orchidometr, tonometr, bioimpedance – Tanita a BodyStat.
- 8. Lateralita, potřeby levorukého dítěte. Praktické vyšetření laterality končetin a smyslových orgánů.
- 9+10. Neurofyziologický základ paměti a učení.
- 11. Učební úloha a její ukázka v pavilonu Anthropos.
- Literatura
- povinná literatura
- Elektronické studijní materiály k předmětu Individuální vývoj člověka: http://www.sci.muni.cz/anthrop/individualni-vyvoj-cloveka/
- VANČATA, Václav a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 13: Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2003, 212 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3049-6. info
- doporučená literatura
- Human evolution : processes and adaptations. Edited by Steven J. C. Gaulin. Revised second edition. San Diego, CA: Cognella, 2014, 491 stran. ISBN 9781626613676. info
- SVOBODA, Jiří. Předkové. Evoluce člověka. 1. vyd. Praha: Academia, 2014, 480 s. ISBN 978-80-200-2324-7. info
- Evoluce : příběh člověka. Edited by Alice M. Roberts. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2012, 256 s. ISBN 9788024235974. info
- ŠKODA, JIŘÍ - DOULÍK, PAVEL. Psychodidaktika. První. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. info
- LANGMEIER, Miloš. Základy lékařské fyziologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 320 s. ISBN 9788024725260. info
- KITTNAR, Otomar. Fyziologické regulace ve schématech. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 228 s. ISBN 8071697826. info
- Výukové metody
- Cyklus teoretických přednášek. Slovní přednášky jsou doplněné vybranými ukázkami z odborných videoprogramů. Praktická cvičení, laboratorní protokoly, učební úloha v pavilonu Anthropos
- Metody hodnocení
- Hodnocení vyplněnosti laboratorních protokolů odevzdaných v termínech stanovených v Odevzávarně v ISu v průběhu semestru, předvedení učební úlohy v Anthroposu, ústní zkouška - 1 vylosovaná otázka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/BIp027