PdF:CJ2RC_LSVE světová - Informace o předmětu
CJ2RC_LSVE Světová literatura 20. století
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/5/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem je nastínit základní tendence ve světové literatuře první poloviny 20. století. Studenti si budou osvojovat znalosti literárních směrů a proudů v daném období světové literatury a také specifičnost jejich poetik.
- Výstupy z učení
- Studenti budou znát základní vývojové etapy světové literatury, ale budou také schopni identifikovat a analyzovat základní žánry světové literatury.
- Osnova
- 1. Obecná problematika světové literatury. 2. Nástin velkých evropských literatur - poezie. 3. Nástin velkých evropských literatur - próza. 4. Hlavní literární směry.
- Literatura
- povinná literatura
- POSPÍŠIL, Ivo a Simoneta DEMBICKÁ. Světové literatury 20. století v kostce: americká, britská, francouzská, italská, Latinské Ameriky, německá, ruská, španělská. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 239 s. ISBN 808598380x.
- doporučená literatura
- ZEMAN, Milan. Slovník světové literatury: autoři a díla, směry. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1993, 188 s. ISBN 807168080x.
- Macura, Vladimír (ed.). Slovník světových literárních děl. A-Ž. I, II. Praha: Odeon, 1989.
- BROŽ, František. Česká a světová literatura v datech. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 414 s. ISBN 8072940627. info
- NEZKUSIL, Vladimír. Česká a světová literatura 1900-1945 pro 3. ročník středních škol. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1999, 167 s. ISBN 8071686611. info
- Světová literatura 1910-1945 pro 3. ročník SŠ : četbou a interpretací. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1994, 125 s. ISBN 80-7168-125-3. info
- Výukové metody
- Studenti si seminární formou (rozbory a interpretacemi vybraných děl) budou osvojovat znalosti literárních směrů, proudů a tendencí v daném období světové literatury. Budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat styl výrazných osobnostísvětové poezie a prózy v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- ukončení: zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce na hodině (rozbory, interpretace, zapojení se do diskuze), odevzdání písemného referátu, hojná účast (tolerance maximálně tří absencí).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/CJ2RC_LSVE