CS2RC_LPML Literatura pro mládež

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/10/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 16. 4. 14:00–18:50 učebna 6, Pá 30. 4. 13:00–17:50 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají literárněhistorický přehled o proměnách české literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti. Důraz je kladen na podobu aktuální knižní produkce určené dětem. Na základě vytvořeného literárněhistorického povědomí budou studenti schopni interpretovat a kriticky reflektovat literární tvorbu pro děti.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni orientovat se ve vývoji literatury pro mládež v kontextu společenského dění a celonárodní literatury, jsou obeznámeni s jejím zlatým fondem. Dokáží analyzovat díla z různých žánrových oblastí (včetně obrazových narativů a uměleckonaučné produkce), rozpoznávat autorské strategie. Studenti umí zformulovat a obhájit hodnotící kritéria pro literárněkritické posouzení literatury pro mládež a aplikovat je v literárněkritické a pedagogické praxi.
Osnova
  • - Problém triviality v literatuře pro mládež - Proměny dětského časopisectví - Žánrová diferenciace a synkretičnost v literatuře pro děti a mládež: - poezie - pověsťová literatura - příběhy ze života dětí - dobrodružná próza a próza s dívčí hrdinkou - literatura s historickou a přírodní tematikou - obrazové narativy
Literatura
    povinná literatura
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla. 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070426047. Pouze s. 9-25, 53-61, 76-85, 114-119, 126-127, 131-143, 161-166, 179-186, 203-207, 215-219, 225-231.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze s. 13-35; dále jednotlivá hesla dle potřeby.
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, 2008. ISBN 9788090424722. Pouze s. 16-21, 28-33, 34-38, 47, 72-74, 78-80, 85-86, 93-94, 97-98, 104-105, 126, 129, 146, 150-156, 159-160, 182-183, 210-217.
  • Janoušek, Pavel, ed. a Čornej, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. ISBN 978-80-200-1527-3. Pouze kapitoly o literatuře pro děti a mládež.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
    neurčeno
  • Náhradní obsah: URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 8070426683. Pouze s. 123-166, 225-239, 322-324.
Výukové metody
Studenti si budou prohlubovat znalosti z literatury pro mládež. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučující konzultovat.
Metody hodnocení
Tematické okruhy ke zkoušce jsou zveřejněny v prvním týdnu semestru v IS. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí zkoušky je znalost historického kontextu (minimálně na úrovni absolventa SŠ) a literárněhistorických souvislostí s národní a světovou literaturou, dále schopnost interpretace literárních děl na základě vlastní četby (viz seznam povinné četby). Ukončení: písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.