PdF:DCJC028 Hodnocení učebnice - Informace o předmětu
DCJC028 Hodnocení cizojazyčné učebnice
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-DCIJ) (2)
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení znalostí o evaluaci cizojazyčných učebnic (popř. učebnicových souborů, jejichž součástí jsou i elektronická média) a možnostech zkoumání jejich užívání ve výuce cizích jazyků.
- Osnova
- Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Učebnici chápeme jako významný edukační konstrukt, regulátor výuky a prostředek ke zvyšování kvality cizojazyčné výuky, přičemž kvalitní učebnice mohou vzniknout pouze tehdy, jestliže se opírají o výzkum v této oblasti. Tematické okruhy: • cizojazyčná učebnice v diachronním přístupu, • funkce cizojazyčné učebnice, • aspekty kvalitní cizojazyčné učebnice, • metody hodnocení cizojazyčné učebnice v období její tvorby, jako produktu a hodnocení jejích efektů.
- Literatura
- doporučená literatura
- Maroušková, M. Kritéria pro volbu učebnice. Cizí jazyky, roč. 39, č. 7-8, 1996-1996, s. 113-114.
- Timm, J.-P. (Hrsg.) Englisch lernen und lehren. Didaktik des Englischunterrichts. Berlin : Cornelsen, 2005.
- Hendrich, J. Důvěřivost. Cizí jazyky, roč. 38, č. 3-4, 1994-1995, s. 81-82.
- Pýchová. I. Móda a učebnice cizích jazyků. Cizí jazyky, č. 3-4, 1993-1994, s. 104-109.
- Purm, R. K teorii učebnice cizího jazyka. Cizí jazyky, roč. 40, č. 7-8, 1996-1997, s. 111-113.
- Rauch, M., Wurster, E. Schulbuchforschung als Unterrichtsforschung. Wien et al.: Peter Lang, 1997.
- Janíková, V. Studio d. Učebnice pro jazykové a střední školy. Cizí jazyky, roč. 48, č. 5, 2005, s. 1-4.
- Průcha, J. Jak exaktně hodnotit učebnice. Odborná škola, roč. 33, 1985/86, č. 8, s. 111-113.
- Hendrich, J. Rozlišujme pozorně a důsledně. Cizí jazyky, roč. 37, č. 3-4, 1993-1994, s. 81-82.
- Gavora, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika. 1986, roč. 36, č.3., 297-312.
- Jelínek, S. K funkční charakteristice učebnic cizích jazyků. Cizí jazyky, č. 3-4, 1993-1994, s. 83-88.
- Průcha, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984.
- Průcha, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha: ÚÚVPP, 1989.
- Kurikulum a učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Kritéria výběru učebnic anglického jazyka na základních školách. 2008. info
- MAŇÁK, Josef, Petr KNECHT, Jaan MIKK, Zuzana SIKOROVÁ, Věra MARTINKOVÁ, Jana STAUDKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Rudolf STADLER, Tomáš JANÍK, Veronika NAJVAROVÁ, Petr NAJVAR, Jana PÍŠOVÁ, Libuše HRABÍ, Eva JANOUŠKOVÁ a Martin WEINHÖFER. Hodnocení učebnic. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, 144 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7. ISBN 978-80-7315-148-5. info
- MAŇÁK, Josef, Dušan KLAPKO, Jan PRŮCHA, David GREGER, Tomáš JANÍK, Petr KNECHT, Alena JŮVOVÁ, Eva JANOUŠKOVÁ, Jana KUBRICKÁ a Veronika NAJVAROVÁ. Učebnice pod lupou. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 123 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 4. ISBN 80-7315-124-3. info
- JANÍKOVÁ (EDS.), Janíková. Autonomie v procesu učení a vyučování cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 92 s. x1. ISBN 80-210-3919-1. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
- CUNNINGSWORTH, Alan. Choosing your coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995, vi, 153 s. ISBN 0-435-24058-7. info
- Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Edited by Bernd Kanst - Gerhard Neuner. Berlin: Langenscheidt, 1994, 275 s. ISBN 3468494459. info
- neurčeno
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 169 s. ISBN 978-80-210-5718-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 94 s. ISBN 978-80-210-5719-7. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Zápočet: Studenti předloží analýzu vybrané učebnice. Ústní rozprava.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/DCJC028