PdF:FC5021 Didaktika praktického vyučován - Informace o předmětu
FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Ing. Pavla Stejskalová (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5021/Kombi01: So 13. 3. 8:00–10:50 učebna 7, So 24. 4. 11:00–13:50 učebna 3, So 22. 5. 18:00–19:50 učebna 7, P. Pecina
FC5021/Prez01: Čt 10:00–11:50 učebna 67, P. Pecina - Předpoklady
- Základy pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- 1. Úvod do problematiky, středoškolské odborné vzdělávání, didaktika praktického vyučování v systému pedagogických věd. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základních školách. 2. Proces výuky praktického vyučování, motivace žáků. 3. Aplikace didaktických zásad, pouček a pravidel ve výuce praktického vyučování. 4. Výukové cíle ve výuce praktického vyučování. 5. Obsah výuky praktického vyučování, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo. 6. Osvojování psychomotorických dovedností ve výuce praktického vyučování. 7. Systémy výuky praktického vyučování. 8. Výukové metody ve výuce praktického vyučování, instruktáž, cvičení, práce s technickou dokumentací. 9. Využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. Exkurze ve výuce praktického vyučování. 10. Organizační formy ve výuce praktického vyučování. 11. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. 12. Shrnutí a opakování
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen definovat předmět zájmu didaktiky praktického vyučování, vymezit specifika výuky praktického vyučování. Dále charakterizovat proces výuky praktického vyučování, stanovit cíle a obsah ve výuce praktického vyučování. Aplikovat instruktáž a cvičení jako základní metody praktického vyučování, aplikovat simulační a problémové metody ve výuce praktického vyučování. Vymezit organizační formy ve výuce praktického vyučování, popsat učební den a materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování, uvést konkrétní aplikace ve výuce praktického vyučování.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, středoškolské odborné vzdělávání, didaktika praktického vyučování v systému pedagogických˝ch věd. Návaznost praktického vyučovánĂí na praktické činnosti na základních školách. 2. Proces výuky praktického vyučování, motivace žáků. 3. Aplikace didaktických zásad, pouček a pravidel ve výuce praktického vyučování. 4. Výukové cĂíle ve výuce praktickéhoho vyučování. 5. Obsah výuky praktického vyučování, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo. 6. Osvojování psychomotorických dovedností ve výuce praktického vyučování. 7. Systémy výuky praktického vyučování. 8. Výukové metody ve výuce praktického vyučování, instruktáž, cvičení, práce s technickou dokumentací. 9. Využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. Exkurze ve výuce praktického vyučování. 10. Organizační formy ve výuce praktického vyučování. 11. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. 1. dotisk prvního vydání. Brno: Masarykova univerzita v brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. info
- neurčeno
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- Výukové metody
- Přednáška, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/FC5021