PdF:IAJp13 Literatura pro děti - AJ - Informace o předmětu
IAJp13 Literatura pro děti - AJ
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Gabriela Oaklandová
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IAJp13/01: St 11:00–12:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Buchtová
IAJp13/02: St 9:00–10:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Buchtová - Předpoklady
- IAJp11 Souborná zkouška z AJ
-- - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- The course is designed as the introduction to children’s literature and its relationship with primary education. The aim of the course is:
1) to explore characteristic genres of children’s literature such as poetry, fairy tales, picture books, fantasy
2) to introduce some typical themes and conventions associated with children’s literature
3) to develop in students the ability to read children’s literature critically
4) to provide theoretical background for using children’s literature in the classroom
5) to stimulate students to become avid readers - Výstupy z učení
- At the end of the course, students will be able to read children’s literature critically, select books of various genres for equipping class library, and choose appropriate methods and activities for using children’s literature in the classroom.
- Osnova
- Syllabus
- Nursery rhymes and poetry
- Fairy tales: history of the genre
- Fairy tales: stereotypes in fairy tales
- Fairy tales: subverting the stereotypes
- Storytelling
- Picture books: major authors and illustrators
- Picture books: contemporary themes
- Picture books in the classroom
- Animal stories
- Fantasy and adventure
- Literatura
- doporučená literatura
- HUNT, Peter. An introduction to children's literature. Oxford: Oxford University Press, 1994, 241 s. ISBN 0-19-219261-2. info
- neurčeno
- The Cambridge companion to children's literature. Edited by M. O. Grenby - Andrea Immel. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, xxv, 293. ISBN 9780521868198. info
- POLETTE, Nancy. Teaching thinking skills with picture books : grades K-3. Illustrated by Paul Dillon. London: Teacher Ideas, 2007, ix, 139. ISBN 9781591585923. info
- KNOWLES, Elizabeth a Martha SMITH. Understanding diversity through novels and picture books. London: Libraries Unlimited, 2007, v, 149. ISBN 9781591584407. info
- Art through children's literature : creative art lessons for Caldecott books. Illustrated by Debi Englebaugh. London: Teacher Ideas Press, 1994, xvi, 199. ISBN 1563081547. info
- MAGUIRE, Jack. Creative storytelling : choosing, inventing, and sharing tales for children. Illustrated by Dale Gottlieb. New expanded ed. Cambridge, MA: Yellow Moon, 1985, 200 s. ISBN 0938756354. info
- Výukové metody
- Minilectures, seminar discussions
- Metody hodnocení
- Requirements:
80% attendance
Read all the assigned readings
Keep a diary in which you record all written course assignments - both in-class and home assignments
Read at least two children's books in English
Presentation of the book you read
Final interview (discussing books you have read) - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je určen studentům NŠ, kteří složili SoZK a připravují se na státnice z AJ.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/IAJp13