PdF:ICJp11 Didaktika lit. výchovy 1 - Informace o předmětu
ICJp11 Didaktika literární výchovy 1
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–8:50 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student porozumí základním otázkám teorie oboru, bude obeznámen s obecným pojetím literární výchovy i pojetí kurikula, vysvětlí zákonitosti procesu literární komunikace a recepce textu, základní aspekty literárněvýchovného procesu a didaktické interpretace, pozná širší spektrum metod a forem práce.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: - porozumí základním otázkám literárněvýchovné teorie; - bude schopen vysvětlit zákonitosti procesu recepce uměleckého textu, - porozumí základním aspektům literárněvýchovného procesu a podobám didaktické interpretace; - získané obecné teoretické poznatky bude schopen aplikovat na podmínky 1. stupně ZŠ.
- Osnova
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, základní literatura. 2. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Vývoj názorů na literární výchovu v primární škole; proměny čítanek jako základních učebních prostředků, funkce čítanky. 4. Pojetí literární výchovy v primární škole v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v RVP ZV: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 5. ŠVP a Standardy základního vzdělávání. 6. Upevňování techniky čtení, diagnostické prověrky, čtení s věcným porozuměním. 7. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). Přípravná komplexní interpretace textu. 8. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 9. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 10. Funkce a metody didaktické interpretace, interpretace a tvořivost. 11. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 12. Mimočítanková četba, hodiny tzv. aktuální literární výchovy; kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka.
- Literatura
- povinná literatura
- TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 56 s. ISBN 8021033274. info
- neurčeno
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 8086898016. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
- TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška Metody: výklad, diskuse nad vybranými otázkami oboru
- Metody hodnocení
- Způsob ukončení předmětu: zápočet Požadavky na ukončení: zvládnutí závěrečného testu
- Informace učitele
- Při distanční výuce a formě přednášek on-line je požadavkem k ukončení předmětu zpracování písemné práce odborně-úvahového charakteru. Všechny bližší informace jsou vloženy v Učebních materiálech předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/ICJp11