PdF:IGEpP02 Užitečná věda - zkoumáme kraji - Informace o předmětu
IGEpP02 Užitečná věda - zkoumáme krajinu kolem nás
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/3. 4,5 dne. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jiří Kelnar (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IGEpP02/01: Po 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 9. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, T. Češková
IGEpP02/02: Po 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 9. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, T. Češková
IGEpP02/03: Po 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 9. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, T. Češková
IGEpP02/04: Po 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 9. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, T. Češková
IGEpP02/05: Po 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 9. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová
IGEpP02/06: Po 14. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 15. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 16. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 17. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 18. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová
IGEpP02/07: Po 14. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 15. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 16. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 17. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 18. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová
IGEpP02/08: Po 14. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 15. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 16. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 17. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 18. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, M. Jireček
IGEpP02/09: Po 14. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 15. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 16. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 17. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 18. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, M. Jireček
IGEpP02/10: Po 14. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 15. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 16. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 17. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 18. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, M. Jireček - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení studentů se specifickou výukovou strategií, kterou je terénní výuka (outdoor learning) a její implementace v kurikulu předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětů by měl být student schopen:
kriticky posoudit danou lokalitu (vyhodnotit benefity a rizika) z hlediska potenciálu pro realizaci terénní výuky se žáky 1. stupně ZŠ
s ohledem na věk a znalosti žáků, časové možnosti a materiální vybavení zvolit vhodnou formu terénní výuky
navrhnout, připravit a realizovat učební úlohy v terénu se žáky 1. stupně ZŠ, a to jak zaměřené na poznávání dané lokality, tak rozvíjení znalostí a dovedností předmětů ČaJS.
vyhodnotit účinnost realizovaných učebních úloh v oblasti kognitivní, psychomotorické, afektivní a sociální pomocí přiměřených diagnostických nástrojů - Osnova
- 1. přípravná fáze terénní výuky: práce s dostupnými informacemi o cílové lokality
- 2. Rostliny a jejich poznávání - učební úlohy zaměřené na poznávání jednotlivých rostlinných druhů v rozmanitých biotopech.
- 3. Živočichové a jejich poznávání - učební úlohy zaměřené na poznávání jednotlivých živočišných druhů v rozmanitých biotopech.
- 4. Ekosystémy - pozorování ekosystému jako celku, vyvození základních potravních vztahů v ekosystému.
- 5. Ochrana přírody - územní a druhová ochrana přírody
- 6. Exkurze do historických a kulturních památek
- 7. Historie krajiny vs. historie v krajině
- 8. Proměny krajiny vlivem člověka (landuse)
- 9. Krajinné prvky a krajinné indikátory
- 10. Mapování a orientace v krajině
- 11. Diagnostika účinnosti terénní výuky
- Literatura
- Outdoor learning research : insight into forms and functions. Edited by Sue Waite. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2019, xv, 360. ISBN 9781138348998. info
- The changing world of outdoor learning in Europe. Edited by Peter Becker - Barbara Humberstone - Chris Loynes - Jochem Schirp. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xv, 283. ISBN 9781138047662. info
- SOBEL, David. Place-based education : connecting classrooms and communities. Great Barrington: Orion, 2013, 147 stran. ISBN 9781935713050. info
- RICKINSON, Mark. A rewiew of research on Outdoor learning. 2004. info
- Výukové metody
- terénní výuka
- Metody hodnocení
- prezentace portfolia námětů pro terénní výuku
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/IGEpP02