IPPk04 Základy dramatické výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk04/OS01: Pá 23. 4. 10:00–13:50 učebna 19, V. Rodová
IPPk04/OS02: Pá 30. 4. 10:00–13:50 učebna 19, V. Rodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět slouží k základní orientaci v oblasti dramatické výchovy a jejích možnostech ve vzdělávání. Studenti se seznámí se základními pojmy, vybranými metodami a technikami dramatické výchovy. Navrhnou a zrealizují drobný strukturovaný celek, který bude dále využíván v předmětu Pedagogicko-psychologická praxe. Cílem předmětu je představit dramatickou výchovu jako způsob využití prvků a postupů dramatického umění ve výchově a vzdělávání, což vede k podpoře tvořivosti studentů a jejich osobnostního a sociálního rozvoje.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen: porozumět oboru dramatická výchova v kontextu umění, pedagogiky a psychologie; navrhnout a zrealizovat krátký strukturovaný celek, ve kterém využije metody a techniky dramatické výchovy při práci s literární předlohou; interpretovat odbornou literaturu z dramatické výchovy.
Osnova
  • Předmět dramatické výchovy, pedagogicko-psychologická a umělecká východiska, postavení dramatické výchovy v systému základního školství v ČR. Metody a techniky dramatické výchovy, využití při práci s příběhem. Skupinová citlivost, improvizace. Vyprávění příběhů, techniky storytellingu. Hra v roli, psychosomatická jednota. Divadelní znak, divadelní zkratka a metafora. Hra s předmětem, reálná, zástupná a imaginární rekvizita. Strukturovaný dramatický celek, tematizace příběhu. Návrh, realizace a reflexe vlastního výukového celku.
Literatura
    povinná literatura
  • Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA.
  • Pavlovská, M. (2007). Dramatická výchova. In Svobodová, J. (ed.) Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (zdroje a inspirace pro učitele). Brno: MSD s.r.o.
  • Provazník, J. (2014). Dramatická výchova má ve škole své místo. Komenský, 138 (3), 5−9.
  • Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
    doporučená literatura
  • Tomková, A. & Marušák, R. & Provazník, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK.
  • RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu : vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 179 s. ISBN 978-80-210-7593-1. info
  • MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci : metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010, 195 stran. ISBN 9788073311728. info
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007, 223 stran. ISBN 9788073310899. info
  • BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006, 285 s. ISBN 8086928179. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • MORGAN, Norah a Juliana SAXTON. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Translated by Helena Zymonová. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 8090166024. info
Výukové metody
Dílna (strukturování dramatické práce, živé obrazy aj.), diskuze, skupinová práce, přednáška, domácí práce
Metody hodnocení
Účast ve výuce, písemné zpracování excerptu vybraného titulu odborné literatury, realizace pedagogického výstupu a následná rozprava jako podklad kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.