IVc401 Základní postupy v aplikované behaviorální analýze

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
0/0/3.3. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
IVc401/OS01: Fri 5. 3. 9:00–16:50 učebna 35, Fri 12. 3. 9:00–16:50 učebna 35, Fri 19. 3. 9:00–16:50 učebna 35, Fri 21. 5. 9:00–16:50 učebna 32, Sat 22. 5. 9:00–16:50 učebna 39, Z. Maštenová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Vzdělávací kurz je určen pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách, kteří vykonávají přímou péči o osoby v ambulantních či pobytových zařízeních a základní nepedagogické činnosti. Cílem kurzu je vybudovat znalosti a kompetence v oblasti ABA k posilování pozitivních vzorců chování jako prvku prevence výskytu a zabránění prohlubování nažádoucích projevů jednání u dětí, dospívajících a dospělých osob využívajících služeb sociální péče a sociální prevence. Pomocí metod ABA se eliminuje nežádoucí chování, dochází k prohlubování a upevňování základních návyků každodenního života, posiluje se adaptace, sebeobsluha, zlepšuje se komunikace a sociální interakce. Používané metody ABA jsou s využitím individuálního plánu intervence adaptovány podle potřeb každého klienta.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent vzdělávacího programu se seznámí s teoretickými základy ABA a její terminologií a bude znát principy chování a učení. Účastník kurzu bude vyškolen v metodách analýzy jednání a sběru dat pro zaznamenání změn v chování. Absolventi se na praktických příkladech naučí, jak formovat chování, posilovat žádoucí chování, a naopak redukovat a odstraňovat výskyt chování nežádoucího. Tyto znalosti a dovednosti budou moci absolventi vzdělávacího programu využít při práci s rozmanitou cílovou skupinou osob využívajících služby sociální péče a služby sociální prevence. Všestrannost využití se vztahuje nejen na klienty pobytových služeb (osoby se zdravotním postižením, osoby seniorského věku), ale také na klienty služeb ambulantních a terénních (například klienty středisek rané péče).
Syllabus (in Czech)
  • Úvod Organizační aspekty kurzu (představení lektora, seznámení účastníků s obsahem a zaměřením kurzu, formou výuky, požadavcích na úspěšné ukončení kurzu) Aplikovaná behaviorální analýza jako vědní obor Vymezení oboru, historie a vývoj behaviorálních teorií, role behaviorálního technika v behaviorálně analytické intervenci
  • Základní principy a pojmy v aplikované behaviorální analýze Vymezení a vysvětlení základních pojmů: respondentní a operantní podmiňování, chování, třídy odpovědí, stimul, pozitivní a negativní posilování, vyhasínání a trest, varování a řetězení chování, analýza úkolu, A-B-C posloupnost, motivující operace atd.
  • Úvod do měření chování Představení základních nástrojů a postupů pro měření chování, které jsou nezbytnou součástí praxe behaviorálního technika.
  • Měřitelné dimenze chování Vymezení a vysvětlení měřitelných dimenzí chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd. Kontinuální a diskontinuální měření chování.
  • Sběr, vizualizace a analýza dat Metoda průběžného sběru a zaznamenávání dat. Využití grafů pro záznam a prezentaci dat.
  • Úvod do etiky a zásad profesního chování Seznámení účastníků s Etickým kodexem behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts) a jeho nejdležitějšími body. Zodpovědné chování behaviorálního technika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám.
  • Základy diagnostiky Základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování, asistence při funkčním hodnocení chování, provádění funkční analýzy chování.
  • Úvod do aplikace metod behaviorální změny Seznámení účastníků ze základními pojmy a postupy aplikace metod behaviorální změny, např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd.
  • Učení nových dovedností v konkrétních situacích Příklady aplikace metod behaviorální změny, zejména posilování, trest, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování.
  • Metoda intenzivního učení (tzv. ITT) Seznámení s metodou intenzivního učení, praktické ukázky výuky touto metodou.
  • Základy behaviorální intervence Základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování, učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta, základní postupy při intenzivním učení
  • Implementace programů aplikované behaviorální analýzy Techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů, techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování, způsoby antecedentní intervence, způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání, základní postupy při redukci problémového chování.
Literature
  • COOPER, J. O., HERON, T. E., HEWARD, W. L. Applied Behavior Analysis 2 vydání. Harlow: Pearson Education Ltd., 2014. 751 s. ISBN 978-1-29202-321-2
  • MAŠTENOVÁ, Z. Využitie aplikovanej behaviorálnej analýzy vo vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami. In: Špeciálny pedagóg. Časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax 2016, 5 (1), s. 71-77
  • BARBERA, M. L., RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými vývojovými postiženími 1. vydání, 1. dotisk, MU Brno, 2019. 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9
Teaching methods (in Czech)
výklad, přednáška, diskuze, praktické ukázky sběru a záznamu dat, otázky a odpovědi, praktické ukázky, kauzistiky, praktické procvičování, sledování instruktážních videí.
Assessment methods (in Czech)
test, vypracování zadaného úkolu Minimální kritéria pro získání osvědčení: 90% docházka + ověření znalostí (programy nad 8 hodin) Analýza postupu dle instruktážního videa
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, Autumn 2019, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/IVc401