MAz04 Metody řešení matematických úloh 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1.5. 18 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připomenout řešení matematických úloh na základě znalostí žáků ve věku 11 až 15 let.
Osnova
  • 1. Řešení úloh rozvíjejících geometrickou a prostorovou představivost, vzájemné polohy bodů, přímek a rovin v prostoru, úlohy polohové a metrické. 2. Úlohy k ověřování vlastností geometrických útvarů, důkazy některých vlastností. Pythagorova věta a její užití. 3. Zobrazování geometrických útvarů v různých zobrazeních – shodných i podobných. Řešení konkrétních aplikačních úloh využívajících geometrických zobrazení. 4. Řešení konstrukčních úloh s využitím základních vztahů mezi prvky, množin bodů s danou vlastností, geometrických zobrazení. Úlohy nepolohové, úlohy polohové. 5. Řešení zajímavých aplikačních úloh s využitím vztahů pro výpočty velikostí geometrických útvarů. 6. Řešení úloh ve volném rovnoběžném promítání. Využití ICT k ilustraci různých pohledů na těleso a na možnost využití různých programů pro řešení stereometrických úloh.
Literatura
  • KOPKA, Jan. Hrozny problémů ve školské matematice. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 194 s. Acta Universitatis Purkynianae. Studia matematica, 1. ISBN 80-7044-247-6.
  • KUŘINA, František a Jana CACHOVÁ. Matematika a porozumění světu : setkání s matematikou po základní škole. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 332 s. ISBN 9788020017437. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • ODVÁRKO, Oldřich, Jaroslav ŠEDIVÝ a Emil CALDA. Metody řešení matematických úloh. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 261 s. ISBN 8004204341. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Výukové metody
Teoretická přednáška a seminář.
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.