NJ080 Didaktika němčiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 8 konzultací v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ080/01: Pá 5. 3. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 12. 3. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 19. 3. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 26. 3. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 9. 4. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 16. 4. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 23. 4. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 30. 4. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 7. 5. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 14. 5. 13:00–14:50 učebna 67, Pá 21. 5. 13:00–14:50 učebna 67, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cìlem předmětu je zìskánì základnìch vědomostì o problematice jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizìho jazyka na primárnìm stupni ZŠ. Dále pak osvojenì dovednostì jazykové prostředky adekvátně prezentovat, upevňovat a hodnotit vzhledem k věkové skupině žáků na prvnìm stupni ZŠ. Důležité je i vytvořenì repertoáru aktivit, které vedou k dosaženì učebnìho cìle.
Výstupy z učení
Student má na konci semestru základní vědomosti o problematice jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka na primárním stupni ZŠ. Je schopen aplikovat didaktické principy v edukační praxi. Am Ende des Semesters hat der / die Studierende Grundkenntnisse über Sprachprobleme beim Unterrichten von Deutsch als Fremdsprache im Bereich der Teilkompetenzen in der tschechischen Grundschule. Die Studierenden sind fähig, die didaktischen Prinzipien in der unterrichtlichen Praxis umzusetzen.
Osnova
  • 1. - 2. týden: Problematika slovnì zásoby 3. - 4. týden: Paměť, typy žáků, principy práce se slovnì zásobou 5. - 6. týden: Problematika pojetì mluvnické stavby cizìho jazyka z didaktického hlediska. 7. - 8. týden: Výběr, progrese a principy uspořádánì gramatické látky. Gramatika v komunikačnì výuce. 9 - 10. týden: Problematika zvukové stránky cizìho jazyka. Priorita poslechu, funkce audiorálnìho začátku. Principy a metody nácviku správné výslovnosti u dětì mladńìho ńkolnìho věku. Problematické jevy pro česky mluvìcì žáky. 11. - 12. týden: Problematika ortografie.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. info
    neurčeno
  • Brychová, A. Handreichungen zum Seminar für Didaktik und Methodik des DaF- Unterrichts auf der Primarstufe.
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 stran. ISBN 9783468496790. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • BOHN, Rainer. Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin: Langenscheidt, 1999, 192 stran. ISBN 3468496524. info
  • Handbuch Wort und Wortschatz. Edited by Ulrike Haß - Petra Storjohann. Berlin: De Gruyter, 2015, xii, 531. ISBN 9783110295702. info
  • DORNSEIFF, Franz. Der deutsche Wortschatz nach Sachgruppen. 8. Aufl. Berlin: Walter de Gruyter, 2004, 1 CD-ROM. ISBN 3110179229. info
  • BRAUN, Birgit, Margit DOUBEK a Rosanna VITALE. DaF kompakt A1 : Intensivtrainer Wortschatz und Grammatik. 1. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2011, 64 stran. ISBN 9783126761833. info
Výukové metody
Seminar
Metody hodnocení
Präsentation
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Souborná zkouška z didaktiky a praktického jazyka.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.