PdF:NJ_G990 Slovniky, korpusy - Informace o předmětu
NJ_G990 Slovníky, korpusy a jiné pomůcky pro němčináře
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Hradílková (cvičící) - Garance
- PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_G990/Kombi01: Pá 5. 3. 16:00–16:50 učebna 25, Pá 19. 3. 16:00–16:50 učebna 25, Pá 9. 4. 16:00–16:50 učebna 25, Pá 23. 4. 16:00–16:50 učebna 25, Pá 7. 5. 16:00–16:50 učebna 25, Pá 21. 5. 16:00–16:50 učebna 25, H. Hradílková, T. Káňa
NJ_G990/Prez01: St 16:00–16:50 učebna 56, H. Hradílková, T. Káňa - Předpoklady
- ! NJ_KORP Korpusová lingvistika
Základní znalosti o lingvistice na úrovni Úvodu do studia jazyka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Der Kurs macht die Studierenden mit den wichtigsten gedruckten und elektronischen Wörterbüchern, Korpora und anderen Tools für die DaF-Forschung und -Lehre bekannt. Dabei sollten sie einen kritischen Zugang zu diesen Instrumenten erlernen.
--
Česky:
Předmět seznamuje s nejdůležitějšími pomůckami (slovníky, korpusy a jiné elektronické, ale i tištěné nástroje) ve výzkumu a výuce němčiny. Přitom získat kritický postoj ke všem těmto nástrojům. - Výstupy z učení
- Deutsch:
Am Ende der Lehrveranstaltung können die Studierenden:
- relevante (gedruckte) und elekteronische Worterbücher, Grammatiken, korpusähnliche Instrumente fürs Lernen und für die Lehre und Forschung im DaF nennen, verwenden und zu diesen auch eine kritische Stellung beziehen;
- mit den wichtigsten Sprachkorpora für DaF/DaZ sicher umgehen;
- Abfragen nach unterschiedlichen Kriterien zusammenstellen;
- Korpusdaten für linguistische und didaktische Forschung und Zwecke nutzen.
--
Česky:
Po absolvování předmětu absolventi dovedou:
- jmenovat a používat relevantní tištěné a elektronické slovníky, gramatiky a jiné nástroje vhodné pro studium, výuku a výzkum němčiny jako cizího jazyka;
- pracovat s nejdůležitějšími korpusy relevantními pro němčinu jako cizí jazyk;
- sestavit dotazy podle různých kritérií;
- používat korpusová data pro lingvistický a didaktický výzkum a potřeby. - Osnova
- Wörterbücher relevant für DaF
- Korpusähnliche und elektronische/automatische Instrumente und Tools
- „Der Corpus”, das Korpus und das Sprachkorpus; elektronisches Sprachkorpus (eine Beschreibung)
- Korpustypologie
- --einsprachige Korpora
- --parallele Korpora
- Problematik der Korpusdaten (Pro und Kontras)
- Die wichtigsten deutschen Korpora (DeReKo, DGD, DWDS, Wortschatz - Leipzig)
- British National Corpus
- Český národní korpus (Das Tschechische Nationalkorpus) und das Projekt „InterCorp“
- Arbeit mit den Korpusmanagern „KonText“ und "COSMAS II"
- --
- Česky:
- Slovníky vhodné pro učení se a výuku němčiny jako cizího jazyka;
- Elektronické nástroje a pomůcky
- Korpus a jazykový korpus
- Elektronický jazykový korpus - popis
- Typologie korpusů
- --jednojazyčné jazykové korpusy
- --paralelní jazykové korpusy
- Problematika korpusových dat (jednojazyčných i paralelních korpusů
- Nejdůležitější korpusy němčiny (DeReKo, DGD, DWDS, Wortschatz-Leipzig)
- British National Corpus
- Český národní korpus a InterCorp
- Práce s manažerem "KonText" a "COSMAS II"
- Literatura
- povinná literatura
- KÁŇA, Tomáš. Sprachkorpora in Unterricht und Forschung DaF/DaZ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 243 s. ISBN 978-80-210-6994-7. info
- doporučená literatura
- Wichmann, Anne / Fligelstone Steven / McEnery Tony / Knowles Gerry [eds.]: Teaching and language corpora. London - New York: Longman; 1997. ISBN 0-582-27609-8 (Od Brna nejblíž dostupné v UB Wien.)
- Český národní korpus :úvod a příručka uživatele. Edited by Jan Kocek - Marie Kopřivová - Karel Kučera. Vyd. 1. Praha: Filozofická fakulta UK - Ústav Českého národního korpusu, 2000, 156 s. ISBN 80-85899-94-9. info
- Výukové metody
- Diskussionen zu Wörterbüchern, (elektr.) Grammatiken, korpusähnlichen Intsrumenten, Sprachkorpora und ihren Eigenschaften; Vor- und Nachteile der korpusgestützten wissenschaftlichen Arbeit; praktische Korpusrecherchen (im PC-Labor, eigener PC/Laptop); kurze Präsentationen
--
Česky:
diskuse o slovnících, gramatikách, korpusech a jiných nástorjích; jejich výhody a nevýhody; vytěžování korpusů; krátké prezentace - Metody hodnocení
- "Zápočet" (2 ECTS): Schriftliche oder mündliche Überprüfung der Orientierung auf dem Gebiet der im Seminar behandelten Themen. "Kolokvium" (4 ECTS): Abgabe einer kurzen Seminararbeit (10-15 Seiten) zu einer sprachlichen Erscheinung, die anhand Korpusdaten beschrieben werden kann. -- Česky: Zápočet (2 kr.): Písemné nebo ústní přezkoumání orientace v tématech probraných na semináři. Kolokvium (4 kr.): Odevzdání krátké seminární práce (10-15 stran) - ukázka řešení jazykového problému pomocí korpusových dat.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1441/jaro2016/NJ_KORP/seminar_02.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/NJ_G990