PdF:SPCKC_S4b1 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPCKC_S4b1 Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s více vadami
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Čtvrtá specializace) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou porozumět výchově a vzdělávání jedinců s více vadami.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu by měli studenti znát a pracovat s informacemmi o metodách výchovně vzdělávací práce pro žáky s více vadami a poradenství.
- Osnova
- Teoretická část: okruhy 1. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory. 2. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR. 3. Cíl, úkoly a principy edukace u vícenásobně postižených. 4. Proces a metody edukace u vícenásobně postižených. 5. Materiální a technické prostředky edukace. 6. Variabilita vývoje u vícenásobně postižených. 7. Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených. 8. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 9. Specifika edukace u těžce vícenásobně postižených. 10. Rodiče dětí s těžkým postižením. 11. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení. 12. Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty. 13. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky. 14. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi. 15. Psychomotorika, vnímání okolního světa. 16. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 17. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace. 18. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti. 19. Relaxace a hra. 20. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 21. Koncept bazální stimulace. 22. Osobnost edukátora u vícenásobně postižených. 23. Kategorie osob se zrakovým postižením. 24. Poradenství a intervence u osob se zrakovým postižením (střediska rané péče, SPC, sociální poradenství). 25. Systém edukace pro žáky se zrakovým postižením, specifika výuky, metodika ve výuce. 26. pomůcky pro ZP žáky, práce s PC, další specifické dovednosti, předměty speciálně pedagogické péče, rozvoj zrakového vnímání a vyšetřování zrakových funkcí, prostorová orientace a samostatný pohyb. 27. Kvalita života a volný čas osob s postižením zraku. 28. Akceptace postižení, sebepojetí a autonomie.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením : monografie. Edited by Vanda Hájková. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, 2009, 159 s. ISBN 9788090446403. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktické příklady, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemný test. Jedna správná odpověď, výběr ze čtyř variant, úspěšnost 75%. Účast na seminářích 70%.
- Informace učitele
- Literatura: HORŇÁKOVÁ, M. Liečebná pedagogika. Bratislava: KU, 1999 KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999 NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnerehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava: UK, 1998. ISBN 80-88868-02-5 PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. Právo na vzdělávání. Kurikulární aspekty podpory. Praha: IPPP, 2001. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X VAŠEK, Š. Pedagogika viecnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999 VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Základní informace. Speciálně pedagogická diagnostika. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Bazální stimulace. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace somatopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPCKC_S4b1