PdF:SPc614 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc614 Poradenství, diagnostika a intervence ve specifických poruchách učení
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je rozšíření poznatků a dovedností v oblasti poradenství (v rámci platné legislativy a rozsahu nabízených služeb), diagnostiky (psychologické i speciálně-pedagogické) v jednotlivých etapách života jedince a intervenčních postupech zaměřených na zmírnění, eliminaci nebo kompenzaci potíží souvisejících se specifickými poruchami učení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: definovat terminologii vztahující se ke specifickým poruchám učení; popsat projevy jednotlivých typů specifických poruch učení a jejich vliv na edukační proces žáka; popsat vliv specifických poruch učení na vývoj osobnosti jedince; orientovat se v systému vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení; definovat služby pedagogicko-psychologické poradny určené žákům se specifickými poruchami učení; popsat služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole; navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám vzdělávání žáků/studentů se specifickými poruchami učení v běžných třídách; navrhnout vhodné postupy pro diagnostiku a reedukaci žáků se specifickými poruchami učení.
- Osnova
- Oblast poradenství bude zaměřena na: - poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v rámci platné legislativy, - personální zabezpečení poradenských zařízení a rozsah jimi nabízených služeb pro jedince se specifickými poruchami učení a chování. Oblast diagnostiky bude zaměřená na: - diagnostiku oslabených dílčích funkcí u dětí předškolního věku, - diagnostiku specifických poruch učení u žáků školního věku, - možnosti diagnostiky a poradenských služeb pro dospělé jedince, Oblast intervencí bude zaměřená na: - preventivní programy (dle jednotlivých vývojových etap jedince), - alternativní metody využitelné u jedinců se specifickými poruchami učení a chování, - reedukační péči a možnosti kompenzace.
- Literatura
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
- POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
- Výukové metody
- interaktivní seminář, diskuze, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Anotace odborné publikace zaměřené na některé z témat semináře. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %. Aktivní účast na semináři a 80 % docházky
- Informace učitele
- Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPc614