PdF:SPk002 Výuka v heterogenní třídě – pr - Informace o předmětu
SPk002 Výuka v heterogenní třídě – praktický seminář
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Markéta Olbertová (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk002/OS01: So 17. 4. 8:00–13:50 učebna 64, So 22. 5. 8:00–13:50 učebna 54, M. Olbertová
- Předpoklady
- SZZ ze speciální pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si strategie ve vzdělávání žáků v heterogenní třídě se zaměřením na rozvoj funkční gramotnosti. Po absolvování kurzu bude student schopen zvládat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, navázat efektivní spolupráci s rodiči.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen:
• Řešit náročné situace při vzdělávání žáků a komunikaci s rodiči.
• Nastavit pravidla ve třídě a pracovat s klimatem třídy.
• Přistupovat diferencovaně k výuce a hodnocení žáků v heterogenní třídě.
• Spolupracovat s asistentem pedagoga, využívat spolupráci se školním poradenským pracovištěm.
• Využívat různé strategie a postupy k rozvíjení funkční gramotnosti žáků, podporovat projektovou výuku, využívat vhodné přístupy alternativní pedagogiky. - Osnova
- 1. Nastavování pravidel ve třídě. Práce s klimatem v heterogenní třídě.
- 2. Personální podpora v heterogenní třídě. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga, jejich role ve vzdělávání.
- 3. Řešení náročných situací při vzdělávání žáků, komunikace se zákonnými zástupci. Role školního poradenského pracoviště.
- 4. Projektová výuka v heterogenní třídě. Rozvíjení funkční gramotnosti, klíčových kompetencí. Strategie učení.
- 5. Gramotnost a žáci se SPU, přístupy ve vyučování.
- 6. Alternativní přístupy a společné vzdělávání.
- 7. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání s ohledem na maximální rozvoj žáka.
- 8. Výuka, zjišťování výsledků vzdělávání, hodnocení žáků v heterogenní třídě
- Literatura
- povinná literatura
- Classroom management strategies : gaining and maintaining students' cooperation (Orig.) : Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce [Cangelosi, 1994] : Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- MIKOVÁ, Šárka a Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 220 stran. ISBN 9788026208747. info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vydání první. Praha: Portál, 1997, 383 stran. ISBN 8071780634. info
- doporučená literatura
- Ženatová, Z. (2018). Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. ISBN 978-80-7496-391-9
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
- HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- Výukové metody
- interaktivní přednáška, diskuse v kontextu vlastní pedagogické praxe
- Metody hodnocení
- aktivní účast v semináři (80%);
splnění úkolu a jeho odevzdání v dohodnutém termínu (seminární práce/esej na zadané téma) - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPk002