SPk329 Obor: Psychopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 6. 3. 8:00–13:50 učebna 35, So 13. 3. 8:00–13:50 učebna 30, So 27. 3. 8:00–13:50 učebna 35, So 10. 4. 8:00–13:50 učebna 35
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu SPk116 Psychopedie – základy oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace žáků s mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání a osobnosti osob s mentálním postižením.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s mentálním postižením;
- ovládat práci s žáky s mentálním postižením na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. 2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. Legislativní dokumenty vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání. 3. Definice a charakteristika mentálního postižení. Terminologická východiska. 4. Historické pojetí péče o osoby s mentálním postižením. 5. Etiologie mentálního postižení. Biologické a sociální příčiny vzniku mentálního postižení. 6. Klasifikace mentálního postižení. 7. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. 8. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. 9. Osobnost lidí s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj. 10. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Obsahová a metodologická stránka. 11.Symptomatické poruchy řeči. Alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením. 12. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. 13. Poradenské služby v České republice. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 14. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 15. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 16. Základní škola speciální. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 17. Profesní příprava žáků s mentálním postižením. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. 18. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením. Domovy pro osoby se zdravotním postižením. Denní a týdenní stacionáře. Legislativa. 19. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o osoby s mentálním postižením. 20. Rodina a dítě s mentálním postižením. 21. Vzdělávací oblast Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), Člověk a svět práce a tělesná výchova v edukaci žáků s mentálním postižením. 22. Terapeutické přístupy a jejich využití u osob s mentálním postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
  • Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
  • Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
  • Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
    doporučená literatura
  • Franiok, P. (2008) Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
  • Janovcová, Z. (2010) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita.
  • Pipeková, J. (2006) Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD.
  • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
  • Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  • Dlouhá, J., Dlouhý, M., Neubauerová, L., Sýkorová, Z., Dostálková, M. (2013) Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
    neurčeno
  • Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2018) Mentální postižení. Praha: Grada.
  • Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
Výukové metody
Přednáška s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Aktivní účast (80 %). Písemný test, ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti psychopedie + somatopedie, nebo + oftalmopedie, nebo + etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPk329