PdF:SPk802 Edukace žáků s poruchami chová - Informace o předmětu
SPk802 Edukace žáků s poruchami chování
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (angl.) (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky se zaměřením na odborné vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování. Předmět volně navazuje na předmět Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět konceptu inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. - popsat základní klasifikací poruch chování. - Osnova
- Hlavní témata (osnova): Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace). Uvažování v kontextu 3P strategií. Perspektivní orientace. Edukace dětí/žáků v riziku, s problémy, poruchami chování na střední škole – rovina školy, individuální rovina. Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD). Systém poradenských a intervenčních zařízení. Problematika kriminality dospívajících, probace a mediace. Problematika: záškoláctví, závislostní chování, šikana, lhaní, krádeže. Základní legislativa a dokumenty.
- Literatura
- Vojtová, V. (2010) Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
- ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008, 128 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Studium povinné literatury. Seminární práce. Kolokvium.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPk802