PdF:SPkK78 Speciálněpedagogická diagnosti - Informace o předmětu
SPkK78 Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPkK78/OS01: Pá 19. 3. 8:00–13:50 učebna 52, So 22. 5. 8:00–13:50 učebna 53, R. Horáková
- Předpoklady
- Absolvování předmětu Logopedická a surdopedická intervence v předškolním věku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu je prohloubit znalosti studentů o diagnostice sluchových vad a metodách surdopedické diagnostiky, osvojí si podrobné informace o objektivních a subjektivních zkouškách sluchu, komplexním vyšetření, o možnostech spolupráce speciálního pedagoga s dalšími odborníky – foniatrem, lékařem ORL, psychologem a neurologem. Součástí předmětu jsou také informace reflektující aktuální legislativní podmínky pro poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, příp. v dalších zařízeních, která provádí speciálně pedagogickou diagnostiku surdopedickou. Diskutovány budou možnosti korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky a nástroje užívané pro hodnocení přínosu těchto kompenzačních pomůcek.
- Výstupy z učení
- Orientace v možnostech diagnostiky sluchových vad v raném věku, v období přípravy na povinnou školní docházku a přípravy na povolání u dětí a žáků se sluchovým postižením; schopnost diskutovat nad vhodností zařazení jedince se sluchovým postižením do odpovídajícího zařízení dle dostupných informací; orientace v možnostech sluchové protetiky a v postupech při rehabilitaci u jedinců se sluchovým postižením.
- Osnova
- Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - hodnocení a interpretace výsledků objektivních zkoušek sluchu. Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - behaviorální metody, hodnocení a interpretace výsledků subjektivních zkoušek sluchu. Význam diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce v diagnostickém procesu. Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání a jazykových schopností dětí s postižením sluchu v raném věku. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u dětí s postižením sluchu v předškolním věku, mezioborová spolupráce. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve školním věku, mezioborová spolupráce. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve středním školním věku, v období dospívání a adolescence, mezioborová spolupráce. Funkční gramotnost - problematika porozumění čtenému textu u neslyšících, hodnocení čtenářských dovedností.
- Literatura
- povinná literatura
- Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP.
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
- Comprehensive handbook of pediatric audiology. Edited by Richard C. Seewald - Anne Marie Tharpe. San Diego: Plural Pub., Inc., 2011, xix, 833. ISBN 9781597562454. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75 % otázek) a ústní zkoušk.
aStudent zpracuje případovou studii dítěte, žáka nebo studenta se sluchovým postižením v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4, která bude reflektovat možnosti včasné diagnostiky a následné péče o jedince s diagnostikovanou vadou sluchu v ČR. Rozprava nad vybranými tématy. - Informace učitele
- Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Doležalová, L., Hricová, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In Opatřilová, D., Nováková, Z. et al. (2012) Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Doporučená literatura
Easterbrooks, R., ESTES, S a E. L. (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press.
Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál.
Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing.
Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál.
Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada
Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
Šedivá, Z. (2006) Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima.
Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
Tye-Murray, N. (2009) Foundations of aural rehabilitation: children, adults, and their family members, Stamford: Cengage Learning - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPkK78