SZ6072 Základy IT gramotnosti a bezpečnosti pro učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6072/01: Út 8:00–9:50 učebna 28, M. Dosedla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu:
bude rozumět základní odborné terminologii z oblasti ICT;
bude umět vyhledávat informace na internetu a posuzovat jejich správnost a nakládat s nimi v souladu s autorským zákonem a citačními pravidly;
bude umět získávat a editovat různé druhy dat vhodné pro použití ve vzdělávání;
bude znát bezpečnostní hrozby a rizika v souvislosti s internetem a vzděláváním.
Výstupy z učení
Student po úspěšném absolvování předmětu:
bude rozumět základní odborné terminologii z oblasti ICT;
bude umět vyhledávat informace na internetu a posuzovat jejich správnost a nakládat s nimi v souladu s autorským zákonem a citačními pravidly;
bude umět získávat a editovat různé druhy dat vhodné pro použití ve vzdělávání;
bude znát bezpečnostní hrozby a rizika v souvislosti s internetem a vzděláváním.
Osnova
  • 1. Informační společnost. 2. Právní aspekty práce s informacemi a citacemi. 3. Druhy dat a práce s nimi z pohledu získání, ukládání a manipulace s daty. 4. Operační systémy. 5. Počítačové sítě a internet. 6. Bezpečnost na internetu, sociálních sítích a v komunikaci. 7. ICT a výukové materiály z pohledu tutora.
Literatura
  • Kurose, J. a R. Keith. Počítačové sítě. Computer Press, 2014, 624 s. ISBN 9788025138250
  • Hlavatý, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
  • Požár, J. Informační bezpečnost. Aleš Čeněk, 2005, ISBN 8086898385
  • Pecinovský, J. a R. Pecinovský, Windows 10 průvodce uživatele. 232 s. ISBN 978-80-247-5700-1
  • Eckertová, L. a D. Dočekal. Bezpečnost dětí na Internetu. Computer Press, 2013, ISBN 9788025138045
  • Roubal, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 312 s., ISBN 9788025122266
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
Metody hodnocení
seminární práce, ústní kolokvium.
Informace učitele
https://moodlinka.ics.muni.cz/
Součástí výuky jsou teoretické přednášky a diskuze doplněné praktickými úkoly týkajícími se probíraných témat. Předmět se vyučuje při stabilním minimálním počtu 5 aktivních studentů, jinak je realizován formou samostudia s konzultacemi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.