SZc023 Didaktika hudební výchovy 1

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování tohoto předmětu je znalost hudební teorie, základů harmonie, orientace v dějinách hudby a hra na hudební nástroj (nejlépe klavír, housle).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se s činnostním pojetím hudebního vzdělávání, osvojit si metodické postupy pro pěvecké tvoření tónu, pro rozvoj rytmických a intonačních dovedností. V oblasti činností instrumentálních seznámit se s nástroji Orffova instrumentáře, využívat je pro doprovod k písním, pohybovým aktivitám, v propojení s poslechovou skladbou.
Výstupy z učení
Student bude schopen po absolvování předmětu: -pracovat s dětským hlasem (dechová, hlasová, intonační, rytmická cvičení) -využít tonální metodu písňovou při práci s písní -rozvíjet rytmické dovednosti žáků -vytvářet partitury k písním a realizovat je hrou na nástroje Orffova instrumentáře.
Osnova
  • 1. Činnostní pojetí hudebního vzdělávání. 2. Činnosti vokální - pěvecké tvoření tónu, hlasová cvičení, práce s písní. 3. Postup při nácviku vícehlasu. 4. Tonální cítění. 5. Intonace - tonální metoda písňová. 6. Činnosti instrumentální - Orffův instrumentář. 7. Metodický postup při práci s nástroji rytmickými bicími. 8. Metodický postup při práci s nástroji melodickými bicími. 9. Hra, zpěv a dirigování vybraných písní (10).
Literatura
    doporučená literatura
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat : hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Illustrated by Patricie Koubská. Vydání třetí. Praha: Portál, 2014, 148 stran. ISBN 9788026206484. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vydání první. Praha: Portál, 1999, 146 stran. ISBN 8071783234. info
  • SEDLÁK, FRANTIŠEK. Nové cesty hudební výchovy. SPN, 1983, 282 s. info
  • HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola: Začátky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1969, 99 s. info
    neurčeno
  • VÁŇOVÁ, H. Od praxe k praxi – systémový řetězec didaktiky hudební výchovy. In Josef Říha a Ivana Ašenbrenerová. Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe. Ústí nad Labem: UJEP, 2006, s. 8-14. ISBN 80-7044-748-6. info
  • HERDEN, Jaroslav a Josef ŘÍHA. Hej, pane datlenové písničky pro hudební výchovu a školní sbory : zpíváme s YAMAHOU. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 35 s. +. ISBN 80-7290-010-2. info
Výukové metody
Praktická cvičení - oblast vokální, intonace, rytmická cvičení. Praktické seznámení s nástroji Orffova instrumentáře - hra na nástroje, tvorba partitur. Studium odborné literatury.
Metody hodnocení
Seminář, ukončení zkouška. Požadavky: - hra, zpěv, dirigování 10 vybraných písní - hra hlasového cvičení - vytvoření tří partitur s využitím nástrojů Orffova instrumentáře
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.