SZc051 Didaktika pedagogiky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět reaguje na nové poznatky domácích a zahraničních pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: • s porozuměním používat odbornou terminologii na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení kurikulárních dokumentů a výukových situací a uplatňovat ji v učitelské praxi; • na příkladech z praxe charakterizovat vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele; • plánovat, realizovat a s využitím (sebe)reflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace); • formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti; • zdůvodnit uplatňované výukové metody v průběhu vlastní učitelské praxe, zpětně je kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva; • s ohledem na stanovený cíl výuky stanoví adekvátní způsob hodnocení žáků; • aktivně a efektivně pracovat na svém profesním rozvoji.
Osnova
  • Práce učitele s kurikulem. Kurikulum, vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. Transformace obsahu pedagogiky do obsahu učebního předmětu na středních školách. Příprava učitele na výuku. Cíle vzdělávání, vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. Učebnice, učební materiály, reflexe učebních úloh v učebnicích.
Literatura
    povinná literatura
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
    neurčeno
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
Výukové metody
Skupinová diskuse, problémové učení, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů.
Metody hodnocení
Podmínkou k účasti na zkoušce ze ŠP je splněný úkol podle následujícího postupu: 1. Vyberte si jeden tematický celek v rámci jednoho ročníku, který je uveden v daném ŠVP. Vymezte vybraný celek a zmapujte jeho pozici v ŠVP dané školy. 2. Proveďte didaktickou analýzu učiva (pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy). 3. Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. 4. Rozvrhněte daný celek do několika vyučovacích hodin. 5. Pro každou vyučovací jednotku formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů, a v souladu s tím navrhněte činnosti (učební úlohy). 6. Na základě zkušeností z praxe promýšlejte výuku s ohledem na možnosti studentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SZc051