PdF:SZc056 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
SZc056 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/.8. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZc056/OS01: Pá 12. 3. 11:00–14:50 kancelář vyučujícího, Pá 26. 3. 8:00–11:50 laboratoř 84, Pá 23. 4. 9:00–12:50 učebna 20, E. Trnová
SZc056/OS02: Pá 5. 3. 9:00–12:50 učebna 38, Pá 9. 4. 9:00–12:50 laboratoř 84, Pá 30. 4. 10:00–13:50 učebna 2, J. Bradová
SZc056/OS03: Pá 19. 3. 9:00–12:50 učebna 72, Pá 26. 3. 8:00–11:50 učebna 33, 13:00–16:50 učebna 21, J. Bradová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
(a) seznámit studenta se specifiky pedagogické komunikace a orientovat ho v odborné terminologii. K tomu budou vyučujícími využívány různé výukové metody a formy, které umožní studentům pozorovat a vyhodnocovat odlišnost pedagogické komunikace při využívání těchto metod a forem výuky;
(b) rozvíjet studentovu dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka).; - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu:
• student diskutuje o vybraných otázkách pedagogické komunikace. Při argumentaci využívá poznatky získané studiem odborné literatury.
• student zhodnotí svou dosavadní pedagogickou komunikaci, pojmenuje její silné stránky, identifikuje možnosti, jak ji zlepšovat.;
• student poskytne spolužákovi funkční zpětnou vazbu na konkrétní komunikační dovednosti a prokáže tak osvojení této dovednosti na potřebné úrovni a současně také porozumění pedagogické komunikaci v konkrétním pedagogické situaci.;
• student analyzuje výukovou či výchovné situace nebo příklady komunikace ze školního prostředí (např. anonymizovaná písemná komunikace, ukázky písemné zpětné vazby, nebo výuková komunikace v rámci videonahrávek z výuky např. virtuální hospitace z webu rvp.cz ), zkouší navrhovat alteraci výukové či výchovné situace, která koresponduje s pravidly efektivní pedagogické komunikace. - Osnova
- Výuka proběhne ve 3 oblastech: 1/ komunikace výuková (verbální a neverbální komunikace, pedagogická komunikace a interakce, prezentační dovednosti, zpětná vazba a otázky ve výuce) 2/ pedagogická komunikace v obtížných výchovných situacích (emocionální stránka pedagogické komunikace, akceptace, empatie, pozitivita, expresivita a humor, využití prostoru v pedagogické komunikaci, nenásilná komunikace) 3/ efektivní komunikace učitelů a rodičů (učitel – žák – rodič, techniky vedení rozhovoru, aktivní naslouchání).
- Literatura
- povinná literatura
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- doporučená literatura
- CAZDEN, Courtney B. Classroom discourse : the language of teaching and learning. 2nd ed. Portsmouth: Heinemann, 2001, vi, 208. ISBN 0325003785. info
- neurčeno
- Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71.
- Vybrané studie z časopisu Komenský: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky
- VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 237 s. ISBN 978-80-210-8097-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8097-2015. Čítárna Munispace info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 9788026201984. info
- PALENČÁROVÁ, Jana a Karel ŠEBESTA. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 102 s. ISBN 8073671018. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Prezentace, zpětná vazba, sebereflexe, diskuse.
- Metody hodnocení
- Pro absolvování předmětu:
- je požadavkem pořízení video záznamu vlastního výstupu (video výkladu) a vypracování písemné reflexe nebo sebereflexe zaměřeného na zhodnocení vlastní komunikační kompetence (v rozsahu 1–2 strany, 5000 znaků). Individuální zpětná vazba k tomuto úkolu bude studentovi poskytnuta prostřednictvím hodnotícího bloku v IS MUNI.
Student vypracovává dílčí úkoly (pracovní listy) k vybraným tématům dle zadání vyučujícího (četba, skupinová práce). - Informace učitele
- Studenti plní průběžné úkoly v semestru, které se týkají především četby odborných textů, nebo práce s videonahrávkami, které analyzují ve vztahu k pedagogické komunikaci. Vybrané texty k předmětu jsou uloženy v učebních materiálech předmětu v isu. Výstupem z předmětu je 5-6 minutová videonahrávka (výklad), ve které student prokáže komunikační dovednosti využitelné pro výukovou komunikaci. Videonahrávku student odevzdává do informačního systému dle pokynů vyučující, zpětná vazba probíhá buď na semináři nebo on-line, uplatňována je vrstevnická zpětná vazba.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SZc056