TI2017 Novinky ve vědě a technice

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 8 h. konz./sem. (komb. stud.). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TI2017/01: Po 12:00–13:50 učebna 25, Z. Hodis
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Novinky ve vědě a technice se zaměřují na nové technologie a vědecké objevy. Obsahem předmětu je pohled do současnosti, budoucnosti a trendů vědy a techniky. Důraz je kladen na vyhledávání (internetové i tištěné zdroje) a prezentování novinek z vědy a techniky. Je zmíněno pedagogické a didaktické hledisko v oblasti vědy a techniky jako prostředek k rozvoji technického vzdělávání.
Porozumění současným a budoucím trendům ve vědě a technice podává ucelené poznatky o důležitém prvku lidské společnosti. Přehled a orientace v novinkách ve vědě a technice, práce s internetovými a literárními zdroji je důležitou složkou vzdělanosti učitele technické a informační výchovy.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat současnost, budoucnost a trendy ve vědě a technice;
- popsat a zaměřit se na nové technologie a vědecké objevy;
- analyzovat současné poznatky ve vědě a technice;
- analyzovat a pracovat s literárními zdroji a informacemi;
Osnova
  • 1. trendy ve vědě a technice,
  • 2. věda a technika v ČR a ve světě,
  • 3. historický vývoj vědy a techniky se zřetelem k současnosti,
  • 4. věda a technika ve strojírenství, architektuře, elektrotechnice a dalších průmyslových odvětvích,
  • 5. energetika a energetické problémy s udržitelností života na Zemi,
  • 6. informační společnost, virtuální realita,
  • 7. novinky vědy a techniky v různých oborech vzdělávání (učební a didaktické pomůcky),
  • 8. perspektivy vědy a techniky, budoucnost lidstva,
  • 9. ICT, citace a etické zacházení s informacemi,
  • 10. trendy a novinky ve vědě a technice se zřetelem na technické a informační vzdělávání.
  • Sylabus seminářů:
  • 1. a 2. týden: Trendy ve vědě a technice, věda a technika v ČR a ve světě.
  • 3. a 4. týden: Historický vývoj vědy a techniky se zřetelem k současnosti.
  • 5. a 6. týden: Věda a technika ve strojírenství, architektuře, elektrotechnice a dalších průmyslových odvětvích, energetika a energetické problémy s udržitelností života na Zemi.
  • 7. a 8. týden: Informační společnost, virtuální realita, novinky vědy a techniky v různých oborech vzdělávání (učební a didaktické pomůcky).
  • 9. a 10. týden: Perspektivy vědy a techniky, budoucnost lidstva.
  • 11. a 12. týden: ICT, citace a etické zacházení s informacemi, trendy a novinky ve vědě a technice.
Literatura
    povinná literatura
  • Kniha vědy. Translated by Marek Chvátal. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2015, 352 stran. ISBN 9788024249407. info
  • BRDIČKA, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: Aisis, 2003, 122 s. ISBN 8023901060. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 92 s. ISBN 8021026413. info
    doporučená literatura
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Společenskovědní poznání v sítích inženýrského vzdělávání. Brno: Paido, 2009, 85 s. ISBN 978-80-7315-173-7.
Výukové metody
přednášky a semináře, skupinový projekt a následná prezentace
Metody hodnocení
závěrečný projekt na téma novinky ve vědě a technice, seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.