PdF:ZS1BK_PPP Prof. praktikum z pedagogiky - Informace o předmětu
ZS1BK_PPP Profesionální praktikum z pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem cvičení je v návaznosti na předměty Osobnostní a sociální výchova, Komunikativní dovednosti a Pedagogická diagnostika umožnit studentům realizaci vlastních pedagogických pokusů, během nichž by své teoretické poznatky převáděli do praxe, a tím se sami prakticky přesvědčili o svých schopnostech navázat kontakt s žáky, komunikovat s nimi, klást otázky a získat jejich zájem. Studenti si budou vzájemně hospitovat ve vyučování. Praktickým pokusům studentů budou předcházet hospitace v hodinách učitelů fakultních škol. Po absolvování předmětu bude student schopen odborně zaznamenat sledovanou hodinu, kultivovaně a zodpovědně zhodnotit výkon sledovaných učitelů a kolegů, připravit vlastní výstup, provádět sebehodnocení svých odučených pokusů, svá hodnocení zdůvodnit.
- Osnova
- - Osobnost učitele, dobrý učitel, jak se stát dobrým učitelem. - Autokratický, demokratický, liberální učitel. - Učební styly. - Asertivita, agresivita, submisivita. Asertivní učitel. - Hospitace v hodinách u učitelů fakultních škol. - Analýza zhlédnutých hodin. - Výstupy studentů, videozáznam, bezprostřední hodnocení kolegy, učitelem, sebehodnocení. - Analýza záznamu výstupů studenta.
- Literatura
- VYSKOČILOVÁ, E.; HERMOCHOVÁ, S. Cvičení z pedagogické praxe iii. Praha: UK, 1992
- SVATOŠ, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 175 s. ISBN 8070411767. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno: PdF MU, 2004, 144 s. MSD. ISBN 80-86633-24-1. info
- VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- seminář, zápočet, teoretická příprava, komparace, samostatná práce, přímé pozorování, praktická práce s dětmi, reflexe
- Metody hodnocení
- příprava výstupu, realizace výstupu, písemná reflexe na zhlédnuté výstupy i své vlastní
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/ZS1BK_PPP