PdF:ZS1BP_ITC Integrované terénní cvičení - Informace o předmětu
ZS1BP_ITC Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/3.3. 5 dnů. Výuka probíhá blokově. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání dovedností při cestování a pobytu v odlišném geografickém prostředí, získání komunikačních a explanačních zkušeností v cizím prostředí, obohacení teoretických a regionálních geografických vědomostí. Získání schopností připravit a realizovat zahraniční i domácí exkurzi pro žáky a studenty. Terénní praxe cíleně probíhá v zemích a regionech se specifickými etnickými, sociálními a politickými problémy.
- Výstupy z učení
- - Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace; - Zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, která jsou s touto výukovou formou spojená; - Navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s různými učebními pomůckami, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS, ...); - Sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat; - Navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů; - Využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě; - Posilovat u studentů schopnost kooperace ve výuce. - Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit jen ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu. - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů.
- Osnova
- V průběhu celého týdne studenti projdou čtyřmi tematickými bloky, zaměřenými podle předmětů, které dohromady integrují přírodovědnou výuku v terénu:
- Biologický den
- BIOTOPY VÝRAZNĚ OVLIVNĚNÉ ČLOVĚKEM(rybník, pole, louka) - sběr, odlovy a determinace organismů těchto biotopů, potravní vztahy v těchto biotopech a jejich funkce z hlediska přírody a člověka. Součástí je také chemická analýza získaných vzorků vody a půdy.
- BIOTOPY LESNÍ - porovnávání různých typů lesa s ohledem na výškové stupně a vliv člověka, sběr, odlovy a determinace organismů těchto biotopů, potravní vztahy v těchto biotopech a jejich funkce z hlediska přírody a člověka.
- Geografický den
- GEOGRAFICKÁ VYCHÁZKA - práce s GPS přístrojem, seznámení s okolím ATC Jedovnice a CHKO Moravský kras, aplikace geografických úkolů v praxi v terénu, geologické zajímavosti a historické aspekty regionu, povrchové a podpovrchové krasové jevy, vliv člověka na místní krajinu a vliv místní krajina na život lidí
- Historický den
- PUTOVÁNÍ HISTORIÍ REGIONU - středověké osídlení v regionu a jeho současné zdokumentování, sakrální stavby z období baroka, seznámení s obcí Křtiny jako specifickým poutním místem, jeskyně Výpustek a dopad období 2. světové války na místní část Moravského krasu 1. Výběr tématu seminární práce: Studium vybrané fyzicko-geografické, ekonomicko-geografické a/nebo sociální /etnické, politické, náboženské, politické/ problematiky. Ekonomický, politický a společenský charakter země nebo vybraného regionu. 2. Veřejná prezentace předběžných výsledků. 3. Veřejná prezentace finálních výsledků po návratu. 4. Příprava článku do populárně-odborného časopisu.
- Literatura
- HOFMANN, E., MÍSAŘOVÁ, D., HERCIK, J. Interdisciplinární terénní výuka. http://civ.upol.cz/soubory/vystupy/teorie/Hofmann_et_al_2014.pdf
- Atlasy, mapy,průvodci, cestovní kanceláře, Internet
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou osobní účasti na terénní praxi za koordinace aktivit odpovědným učitelem. Výuka probíhá formou pohybových aktivit - pěší, vodní nebo cykloturistika. Studenti zabezpečují dílčí svěřené organizační, výkonné a vzdělávací úkoly (vč. prezentací zpracovaných témat). Zápočet se uděluje na základě prezentace zpracovaného tématu a zprávy z praxe.
- Informace učitele
- Literatura aktualizována podle navštívených lokalit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/ZS1BP_ITC