ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 12:00–12:50 učebna 5
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.