PdF:Ze0158 Socioekonomická geografie ČR - Informace o předmětu
Ze0158 Socioekonomická geografie ČR
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0158/01: Po 8:00–9:50 učebna 10, H. Svobodová
- Předpoklady
- Předpokládá se znalost základních pojmů ze socioekonomické geografie a fyzické-geografie ČR. V semináři je nutná znalost základních metod geografického výzkumu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledu o základních regionálně geografických poznatcích o České republice. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním složkám socio-ekonomické (SE) geografie ČR a vysvětlit mezi nimi vazby, použít vhodná data k analýze jednotlivých SE složek, vysvětlit lokalizační faktory aktivit v kontextu historických i současných událostí.
Předmět dále poskytuje možnost procvičení základních geografických poznatků o rozmístění sociálně a ekonomicko-geografických objektů a jevů v České republice. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen využít relevantní data pro analýzu socioekonomické situace v dané oblasti, vysvětlit lokalizační faktory minulých i současných aktivit v krajině, interpretovat socioekonomické jevy v krajině a využit je pro vlastní přípravu výuky na ZŠ.
- Osnova
- 1.
- Teorie: Základní geografické charakteristiky ČR. Administrativní členění ČR.
- Cvičení: Mentální mapa ČR.
- 2.
- Teorie: Obyvatelstvo ČR – dynamické a strukturální charakteristiky obyvatelstva. Sídelní struktura.
- Cvičení: Demografické a sídelní charakteristiky místa bydliště.
- 3.
- Teorie: Trh práce ČR.
- Cvičení: Vybrané ukazatele trhu práce okresu bydliště.
- 4.
- Teorie: Regionálně geografické aspekty primárního sektoru – zemědělství, lesnictví a rybolovu.
- Cvičení: Zemědělství v okolí místa bydliště a jeho dopady na životní prostředí.
- 5.
- Teorie: Specifika hospodářského vývoje ČR. Základní aspekty průmyslu ČR.
- Cvičení: Průmysl okresu bydliště.
- 6.
- Teorie: Geografické aspekty cestovního ruchu v ČR.
- Cvičení: Cestovní ruch v okolí místa bydliště.
- 7.
- Teorie: Dopravní geografie ČR v obecném a odvětvovém přehledu.
- Cvičení: Doprava v okolí školy./Zpracování mapy dopravy.
- 8.
- Teorie: Geografie obchodu a služeb jako samostatná disciplína.
- Cvičení: Mapování obchodu a služeb. Analýza nákupního chování.
- 9.
- Teorie: Regionální politika a regionální rozvoj v ČR.
- Cvičení: Analýza programu rozvoje obce, ve které bydlím.
- 10.
- Teorie: Socio-ekonomická specifika krajů ČR.
- Cvičení: Syntéza poznatků předchozích témat.
- 11. Oborově-didaktická část: Obsahová analýza učebnic ve vztahu k předmětu, seznámení se se školní praxí vztahující se k tomuto předmětu, příprava modelové výuky vybraného tématu z Geografie ČR.
- Jednotlivá cvičení mohou být nahrazena prací v terénu či cvičením zadaném dle aktuálního vývoje ekonomické a sociální situace v regionech ČR.
- Literatura
- Data: Český statistický úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Český úřad zeměměrický a katastrální,...
- ŠVERMOVÁ, Pavla. Geografie České republiky. Vyd. 1. V Liberci: Technická univerzita v Liberci, 2010, 190 s. ISBN 9788073726331. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou přednášky, diskuze odhalující znalosti studentů vedoucí k vlastnímu vypracování osnovy probíraného tématu. Vlastní práce studentů s daty, hodnocení problémů.
Série cvičení (sběr dat, vyhodnocení a zpracování dat, interpretace jevů), které vedou k postupné analýze jednotlivých okruhů socio-ekonomické geografie ČR. Práce v terénu. - Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích (max. 2 neomluvené absence), včasné odevzdání zadaných cvičení do odevzdávárny na IS. Komentované zadání cvičení probíhá ústně na semináři. Písemná/ústní zkouška. Písemná zkouška obsahuje obvykle 12 otevřených otázek hodnocených 12 body. K úspěšnému zvládnutí je třeba získat min. 7 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/Ze0158