PdF:Ze0167 Výzkum v geografickém vzdělává - Informace o předmětu
Ze0167 Výzkum v geografickém vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0167/01: St 12:00–13:50 učebna 5a, P. Knecht
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty pro doktorské studium didaktiky geografie na PdF MU, případně zdokonalit výzkumné kompetence studentů učitelství zeměpisu. Předmět ukazuje specifika výzkumu v geografickém vzdělávání a představuje jeho základní tematické oblasti a přístupy.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Utvořit si představu o výzkumné práci v rámci doktorského studia Didaktika geografie PdF MU; porozumět základním principům pedagogické empirické metodologie; zvolit si a rozpracovat vlastní relevantní a kompetitivní výzkumný projekt, který bude možné použít při přijímacím řízení do doktorského studia na PdF MU; zdůvodnit a prezentovat jasně a strukturovaně výzkumný problém.
- Osnova
- Význam, specifika a využití výzkumu v geografickém vzdělávání.
- Hlavní témata výzkumu v geografickém vzdělávání.
- Zdroje výzkumu v geografickém vzdělávání: mapování dosavadního stavu poznání.
- Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice geografie (případové studie, akční výzkum, etnografické přístupy, hermeneutika, metaanalýzy aj.).
- Výběr vlastního tématu a cíle výzkumu, zdůvodnění jejich relevance.
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNARZ, S. W., HEFFRON, S., & HUYNH, N. T. (2013). A road map for 21st century geography education: Geography education research. Washington: Association of American Geographers
- ROBERTS, M. (2010). What is “evidence-based practice” in geography education? International Research in Geographical and Environmental Education, 19(2), 91–95
- CATLING, S. (2010). Sources of evidence for conducting research in geography education. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(2), 97–101.
- doporučená literatura
- ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2015). Didaktika geografie: proměny identity oboru. In I. Stuchlíková & T. Janík, et al., Oborové didaktiky v České republice: bilance a perspektivy (s. 259–288). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210- 7769-0.
- Studie z časopisů: International Research in Geographical and Environmental Education; Journal of Geography; Geography; Zeitschrift für Geographiedidaktik./Journal of Geography Education; Geography in Higher Education
- Výukové metody
- Informativní část, konzultace, skupinová diskuse, prezentace. Část výuky probíhá v přímé skupinové formě, hlavní část jako individuální příprava.
- Metody hodnocení
- Odevzdání projektu doktorské disertační práce.
Znalost uvedených okruhů z metodologie. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/Ze0167