PdF:ASPG_ZAPE Základy pedagogiky - Informace o předmětu
ASPG_ZAPE Základy pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 8/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti inkluzivní pedagogiky. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pedagogické pojmy, - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti, - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
- Osnova
- 1. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy). 2. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Pojmy, představitelé, směry, díla, koncepce. 3. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost, sociální inkluze. 4. Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Výchova k hodnotám. 5. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově.
- Literatura
- doporučená literatura
- Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse,
- Metody hodnocení
- Předpoklady k absolvování předmětu: - min. 60 % úspěšnost ve vědomostní písemné zkoušce - napsání dvoustránkové eseje na zadané téma Známka je výsledkem hodnocení v písemné zkoušce (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2060
heslo do moodlinky: seneca Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný text v rozsahu minimálně dvou stran. Témata: - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/ASPG_ZAPE