BIp043 Didaktika terénní výuky

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/2. 3 dny terénní cvičení. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Pro výuku přírodovědy a přírodopisu je charakteristické využívání venkovního prostředí, ať již v biotopech městských či mimoměstských, tedy terénní výuky. Využívání této výukové strategie je typické především pro výuku přírodovědných předmětů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vyhodnotit možnosti daného prostředí pro potřeby výuky vybraných témat pomocí terénní výuky
- připravit a se žáky 1. či 2. stupně realizovat terénní výuku na vybraných biotopech
- reflektovat práci svou jako učitele, ale také práci žáků
- zdůvodnit rozdíly ve výuce ve třídě a terénní výuce
Osnova
  • Předmět bude realizován blokově, přičemž studenti v průběhu semestru navštíví několik prostředí vhodných pro využívání terénní výuky a v jednom z nich budou realizovat praktickou výuku se žáky 1. nebo 2. stupně základní školy.
  • 1. Školní dvůr 2. Biotopy městské (park, nábřeží) 3. Biotopy blízké přirozeným - les 4. Biotopy umělé - pole, louka, rybník
Literatura
  • Řehák, Bohuslav: Vycházky do přírody. Praha, SPN 1968
Výukové metody
Terénní výuka
Metody hodnocení
závěrečný skupinový projekt
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.