PdF:CJ2MP_LDL2 Didaktika literatury 2 - Informace o předmětu
CJ2MP_LDL2 Didaktika literární výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět formou praktických ukázek a výukových simulací konkretizuje a rozvíjí témata přednášek. Studenti si osvojují možnosti využívání různorodých metod a forem výuky při přímé práci s literárními texty. Po absolvování předmětu je student schopen uplatňovat základní škálu tradičních i aktivizujících výukových metod a forem s přihlédnutím ke specifičnosti konkrétního obsahu a podmínek výuky.
- Osnova
- 1. Aplikace alternativních výukových metod ve výuce literární výchovy. 2. Organizační formy výuky v LV. 3. Metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (reprodukční a produkční činnosti, práce s modelovými situacemi, axiologická složka literární textů). 4. Práce s vybranými prozaickými, básnickými a dramatickými texty. 5. Metody a techniky dramatické výchovy a jejich využití v LV. 6. LV a sloh - prvky a postupy tvořivého psaní v LV. 7. Práce s informacemi a informačními zdroji. 8. Kultivace osobnosti žáka jako příjemce kultury (žák jako čtenář, filmový a televizní divák). Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty, hledání různých možností práce s nimi v literární výchově (modifikace základní intepretační metody), včetně simulací konkrétních výukových situací.
- Literatura
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 269 s. ISBN 80-901954-1-5. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář. Metody: aktivní práce studentů s literárni texty, řešení modelových situací, diskuse nad odbornými otázkami předmětu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: zpracování vzorové přípravy na kombinovaný typ vyučovací hodiny literární výchovy v libovolném ročníku 2. stupně ZŠ (resp. víceletého gymnázia); znalost teorie didaktiky literární výchovy dle zadaných tematických okruhů. Podrobné požadavky na strukturu vzorové přípravy a tematické okruhy zadány na začátku výuky (studijní materiály předmětu v ISu, složka Učební materiály). Hodnocení zkoušky zahrnuje obě části - písemnou (příprava na hodinu) a ústní (znalost teorie).
- Informace učitele
- Tento předmět se jako předmět se starým kódem může týkat pouze jednotlivců. V takovémto případě student kontaktuje vyučujícího a domluví se na podmínkách splnění předmětu individuálně. Předmět není rozvrhován.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/CJ2MP_LDL2