PdF:CS2RC_JDC2 Didaktika českého jazyka 2 - Informace o předmětu
CS2RC_JDC2 Didaktika českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin konzultací v semestru. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CS2RC_JDC2/OS01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Veřmiřovský
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- ZS1 Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování na ZŠ. V seminářích mají studenti získat dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, did. hry atd., naučit se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci.
- Výstupy z učení
- Student je seznámen s obsahem jazykového vyučování na ZŠ, dovede sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, didaktické hry atd., dokáže opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků.
- Osnova
- 1. Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplinám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. 3. Cíl vyučování ČJ a slohu. 4. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 5. Didaktické zásady. 6. Osobnost učitele. 7. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 8. Vědomosti, dovednosti, návyky. 9. Vyučovací formy a metody. 10. Učební pomůcky. 1 Didactics, its subject, its relationship to other disciplines. 2 Place of the Czech language in the curricula of all stages of our schools. 3 Aims of the Czech language and stylistic lessons. 4 Relationship among language, stylistic and fine literary teaching. 5 Didactic principles. 6 Personality of the teacher. 7 Content of teaching at the individual school stages. 8 Knowledge, skills and habits. 9 Teaching forms and methods. 10 Teaching aids.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 50 s. ISBN 8021010355. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. D. 2, Jazyková výchova. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 87 s. ISBN 80-210-1041-X. info
- SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
- Výukové metody
- Obsahem semináře je aktivní práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu, prezentace domácí práce.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba vypracovat a prezentovat pří pravy na vyučování.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/CS2RC_JDC2