PdF:FC0007 Moderní témata - Informace o předmětu
FC0007 Moderní témata
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC0007/Prez01: Čt 15:00–15:50 učebna 5, Čt 16:00–16:50 učebna 5, I. Medková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S) (2)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (6)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (6)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS) (4)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit budoucí učitele přírodovědných předmětů, aby dokázali prostřednictvím moderních přírodovědných témat motivovat žáky ke studiu těchto předmětů, k ochraně životního prostředí a k realizaci uvědomělého ekologicky šetrného jednání v kontextu udržitelného rozvoje (průřezové téma Environmentální výchova na základní škole). Dalším cílem je rozvíjet kompetence studentů prezentovat a komunikovat svou práci a také posílit kompetence potřebné pro budoucí učitelské povolání. Z těchto důvodů jsou do seminářů zařazeny praktické úlohy a s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod.
- Výstupy z učení
- Vědomosti: vědomosti o vybraných přírodovědných a environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod. Dovednosti: Dokázat motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů a k ochraně životního prostředí, identifikovat environmentální problémy, rozpoznat jejich vzájemné vztahy, navrhnout možná řešení environmentálních problémů a umět je prakticky využívat. Dále prezentovat svoji práci, komunikovat a vést diskusi na vybrané téma. Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí. Student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě.
- Osnova
- Osnova je přizpůsobena jednotlivým vzdělávacím oborům a vybraným tématům.
- Literatura
- doporučená literatura
- Modern topics in physics (Souběž.) : Moderní směry ve fyzice. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2021. info
- GLEICK, James. Informace : historie, teorie, záplava. Translated by Jan Kašpar. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Argo, 2013, 396 s. ISBN 9788025709016. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vydání. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005, 158 stran. ISBN 8021037504. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 stran. ISBN 8073150603. info
- COVENEY, Peter V. a Roger HIGHFIELD. Mezi chaosem a řádem : hranice komplexity : hledání řádu v chaotickém světě. Edited by Baruch S. Blumberg. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 428 s. ISBN 8020409890. info
- ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 178 s. ISBN 80-210-1937-9. info
- GLEICK, James. Chaos : vznik nové vědy. Brno: Ando, 1996, 349 s. ISBN 8086047040. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. První vydání. Praha: Portál, 1996, 155 stran. ISBN 8071780227. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
- Výukové metody
- přednáška a seminář
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/FC0007